RECENZIA: Theocracy - As The World Bleeds

Val Allen Wood - gitara
Shan Benson - bicie

Štúdiové Albumy s plnou dĺžkou
Theocracy (2003)
Mirror Of Souls (2008)
As The World Bleeds (2011)

Už je to nejaký ten piatok, čo Matt Smith prišiel so svojim debutovým albumom Theocracy, kde zohral úlohu speváka, gitaristu, basgitaristu a klávesáka. Takisto naprogramoval automat na bicie. Bolo to presne v roku 2003 a Matt s ním hneď skóroval a zapísal sa na hľadáčik mnohých metalových fanúšikov. Ako to už býva debutový album by si zaslúžil remaster (možno aj remix), pretože v štúdiu s ním nebola odvedená špičková úprava, na akú sme u skvelých albumov zvyknutí. Ja som mal možnosť zoznámiť sa s týmto projektom, až keď to už vlastne bola kapela, teda pri druhom albume. Spätne si spomínam, že album mi už pri prvej piesni vyčaroval hlúpy úsmev na perách. Škeril som sa asi až do polovice albumu, kedy už skladby začali byť zložitejsie a začli dávať zmysel až po ďalších vypočutiach. Takže ak by som mal ten výtvor popísať jedným slovom, nazval by som ho chytľavým. Prijať do svojho projektu dvoch nových členov a urobiť tak z neho kapelu bol skvelý nápad. Minimálne to cítiť na likách bicích, ktoré dostali ľudské precítenie.

Od tohto albumu už takisto ubehol nejaký čas a na albume "As the World Bleeds" možno nájsť ďalších dvoch nových členov. Menovite sú nimi Jared Oldham a Val Allen Wood.

Album bol vydaný najprv v Severnej Amerike cez label Nightmare Records, v Európe o 3 dni neskôr cez Ulterium Records, aj ako Vinyl LP. V Japonsku sa dočkali svojej špeciálnej edície až v apríli tohto roku, ktorá vyšla cez King Records. A presne táto edícia bola pre mňa zlomovou. Pokým som ju nepočul, mal som pocit, že nahrávka si nezaslúži nejakú výnimočnú pozornosť. Pritom sa ani tak nejedná o bonusové piesne, ako o zmenu poradia. Táto skúsenosť, že album dokáže enormne ovplyvniť aj poradie skladieb, je pre mňa nová a určite veľmi užitočná. Rozhodne odporúčam každému, kto sa rozhodne zadovážiť si tento album, aby siahol po japonskej edícii.

Toto album je ďalším skvelým príkladom toho, ako môže skvelý, európsky znejúci power metal pochádzať aj zo Severnej Ameriky, ktorá je, ako veľmi dobre vieme, ovplyvňovaná viac thrashovou scénou a nahrávky znejú oveľa ťažšie (viac heavy) ako väčšina kapiel z Ázie, Európy či Južnej Ameriky. Texty piesní sú takisto viac-menej výnimkou ako pravidlom. Jedná sa totižto o kresťanské texty. Áno, čítate dobre, metal môže byť totižto aj kresťanský, kľudne si skúste do vyhľadávača zadať "christian metal". Netreba sa báť toho, že kapela do Vás začne hustiť jednu kapitolu z biblie za druhou. Texty sú bežne optimistické len sa netýkajú revolučných bojov s drakmi za slobodu ale kresťanských príbehov a tém. Ja osobne to beriem ako formu fantasy.

Zvuk na tomto albume je moderný a od debutu sa vzdialil na míľu ďaleko. O tom niet pochýb. Moderný je však v dnešnej dobe aj synonymom k výrazu "veľmi hlasný". Bohužiaľ, štúdiá stále degradujú hudbu týmto spôsobom. Naozaj by ma zaujímalo, ako znie vinyl. Ten bol ale limitovaný len na 500 kusov, takže sa to asi nikdy nedozviem.

Album ma dokázal ohúriť, až keď som sa dopracoval k japonskej edícii. Dovtedy bol jeho predchodca pre mňa jasnou jednotkou z celej ich tvorby. Určite odporúčam fanúšikom h/p/s metalu prebehnúť všetky tri albumy od tejto bandy. Matt sa rokmi osvedčil ako skvelý skladateľ. Zložiť nápadité a vtipné piesne mu nerobí problém a to je najlepšie vidno pri dlhých skladbách. Za takéto albumy som vždy vďačný pánom muzikantom...

HODNOTENIE: 8,8/10