Blogger Widgets

pátek 27. července 2012

ROZHOVOR: Martijn Westerholt (DELAIN): "Začali jsme tvořit a psát písně pro nové album"


Symphonic metalová sestava DELAIN z Holandska nedávno vydala hodně povedené třetí album We Are The Others (Recenze ZDE). Raymond Westland z heavymetal.about.com tedy vyzpovídal jednu z hlavních postav, Martijna Westerholta. V rozhovoru se mluvilo o sloučení Roadrunner Records s Warner Music, nahrávání třetího alba  nebo nemocech moderní společnosti.

Než bylo vydáno We Are The Others, událo se mnoho věcí. Můžeš vysvětlit, co se stalo?

Bylo to velmi turbulentní období, protože v době, kdy jsme dokončovali naše album, Warner Music převzal náš label. Zřejmě hledali další NICKELBACK a mysleli si, že jsme měli jakýsi crossoverový potenciál vhodný pro více mainstreamově orientovanou veřejnost. Když naši novou nahrávku slyšeli, nerozuměli tomu, takže k mé velké frustraci bylo album odsunuto.

Naštěstí, Cees Wessels viděl potenciál a naši nahrávku od Warneru koupil, aby ji mohl vydat přes svůj label CNR Records. Bylo v tom spoustu právnických dohadů, takže trvalo dost dlouho, než se otočil kurz. Měli jsme štěstí, protože spousta jiných nahrávek zůstalo u ledu.

Je ironií, že v Evropě se Roadrunner Records kompletně sloučilo s Warner Music. Co na to říkáš?

Myslím, že je to opravdu škoda. Roadrunner je v metalovém světě skutečně silná značka a opravdu mají know-how, jak podpořit kapelu jako je DELAIN, což je něco, o čem lidé ve Warner Music nemají nejmenší ponětí. A pro nás je to skutečně velká škoda, protože když máte jako kapela smlouvu s Roadrunner, vážně to něco znamená a otevírá vám to spoustu dveří. Nyní jsme podepsali v Holandsku se CNR Music, ale stále se musíme vypořádat s Warner Music, kteří vydávají naše album v zámoří. Není to ideální situace, ale musíme to udělat tak dobře, jak jen to půjde. 

Pojďme k We Are The Others. Je to především tvrdší než předchozí dvě alba DELAIN. Co tuto změnu vyvolalo?

Hlavním důvodem, proč We Are The Others je tvrdší, je to, že jsem chtěl mít na albu písně víc založené na kytarách. Guus Eikens byl skutečným přínosem v dosažení tohoto cíle, protože má velký talent pro psaní takovýchto skladeb. Moje kompozice mají tendenci být více orientované na klávesy, čehož jsou skutečným důkazem předchozí dvě desky DELAIN, kde klávesy mixu skutečně dominují. Producent Jacob Hellner opravdu ví, jak zachytit krásný a těžký kytarový zvuk, což je další důvod, proč naše aktuální deska dopadla tak, jak dopadla. Jeho schopnosti s uskutečněním tohoto cíle je jedním z hlavních důvodů, proč jsem chtěl v první řadě pracovat právě s Jacobem. 

Co nám můžeš říct o procesu psaní?

Tentokrát jsme experimentovali s novými způsoby psaní. Na našich prvních dvou nahrávkách jsem přišel s kompletní písní, ale tentokrát jsem šel za Charlotte a Guusem bez jakéhokoli materiálu, abych viděl, co se stane, když všichni tři budeme komponovat společně. Bylo to děsivé, ale také osvobozující zkušenost. Když jsem uvízl na určité myšlence, Charlotte nebo Guus mohli přijít se skvělým nápadem a mohli jsme to tam vložit. Mnoho songů na We Are The Others vzniklo takto.

Kreativní páteř DELAIN tvoříš ty, Charlotte Wessels a bývalý kytarista/skladatel ORPHANAGE Guus Eikens. Je DELAIN skutečnou kapelou a jakou roli zastávají další hrající členové?

DELAIN je naprosto opravdovou kapelou a ne projektem, už ne. Tvůrčí proces a psaní většinou řeší Charlotte, Guus a já, ale to neznamená, že by do něj ostatní členové neměli žádný přístup. Když mám nápad, obvykle jdu za zbytkem kapely a vyžádám si jejich názor. Dodávají mi k tomu jakékoli poznámky a pokud to můžu použít, určitě to používám k odstranění pochybností o skladbě.

Ostatní členové jsou se svými příspěvky více než vítání, ale ne všichni z nich jsou schopni psát písně, takže pro nás dělají jiné věci. Sander se stará o všechny věci, které se týkají našich vystoupení, a Otto se stará o reklamní zboží. Není to tak, že by nepíšící členové DELAIN byli oslavováni jako členové na půl úvazku nebo tak něco. Jejich příspěvku do kapely si vysoce cením.

Titulní skladba je inspirována tragickou vraždou anglické gothic dívky jménem Sophie Lancaster. Co pro tebe tahle píseň znamená?

Charlotte o téhle smutné věci se Sophii Lancaster četla a udělalo to na ní takový dojem, že se rozhodla o tom složit song. Vidím věci ze širšího sociálního hlediska. Moderní společnost si ráda zasedává na lidi, kteří se nemohou nebo nechtějí držet určitých pravidel. Můžou to být náboženské důvody, nebo to jsou jen lidé, kteří nosí určité oblečení nebo vyznávají určitý životní styl. To bylo to, co jsem zažíval na střední škole, takže myslím, že jsem s tím dobře obeznámen. 

Hudební průmysl je ve stádiu neustálých změn a prodejnost alb téměř kolabuje. Jak to ovlivňuje tvůj život jako muzikanta?

Jsem ve šťastném postavení, kdy hraní v DELAIN je má skutečná práce, takže si nemusím dělat starosti s jinou prací. I přes nedávné otřesy v hudebním průmysl, jsem stále schopen s věcmi dobře vycházet. Je to ale stále těžší a těžší a někdy si přeji, abych mohl více času věnovat psaní a skládání hudby než obchodní stránce věci. Někdo to ale dělat musí a je nutné platit účty. Není to ale úplná tragédie a beznaděj, protože současná situace stimuluje kapely a hudebníci musí být kreativnější, což také přináší nové příležitosti.

Co se mi skutečně na DELAIN líbí, je fakt, že píšete celistvé songy, na rozdíl třeba od EPICY, kteří jsou spíš na epičtější kompozice se všemi těmi zvonky a píšťalami. Co si o tom myslíš ty?

Často nás s EPICOU srovnávají, ale ve skutečnosti jsme dvě zcela odlišné skupiny. EPICA je o masivních a epických skladbách a DELAIN o více kompaktních písních s chytlavými strukturami. Charlotte Wessels má svůj vlastní styl zpěvu a její hlas je také v našem zvuku určujícím prvkem. Není to tak, že bychom se cíleně snažili psát určitý typ písně, ale je prostě to vychází z toho, co přijde, když píše dohromady Guus, Charlotte a já. Vždy popisuji naši hudbu jako pop music s těžkým zkreslením. (smích)

Pochopil jsem, že už pracujete na nové desce DELAIN. Můžeš říct něco o hudebním směru?

Ano, začali jsme tvořit a psát písně pro nové album, ale je příliš brzo na to, abych řekl něco definitivního o hudebním směru. Jedinou věc, kterou můžu říct o nové desce určitě je, že chci napsat hudbu, která mě baví a nepouštět se příliš experimentální cestou. Pokud to znamená, že nová věc bude velmi podobná We Are The Others a předchozím deskám, tak to tak bude. Opravdu chci, abych získal zpět radost z bytí v kapele a komponoval novou hudbu. Hodně z toho jsem ztratil díky potížím s labelem, kterými jsme si prošli. 

Chystáš se stát otcem. Jaké důsledky to bude mít pro DELAIN?

Skoro žádné, vážně. Bude to zahrnovat mnohem více plánování, ale jsem si jistý, že můžeme s věcmi pracovat. Moje přítelkyně pracuje na částečný úvazek jako zdravotní sestra, a když nebude k dispozici, vždy můžeme požádat lidi o hlídání. Můj bratr Robert a Sharon Den Adel nikdy neměli problém kombinovat rodinný život a svou práci ve WITHIN TEMPTATION, takže je mohu kdykoli požádat o radu.

Pokud by se ve WITHIN TEMPTATION uvolnilo místo klávesisty, vrátil by ses na původní pozici?

To si nemyslím. WITHIN TEMPTATION se vydali popovějším směrem, a to není věc, které patří mé srdce. Dávám přednost těžký kytarovým riffům, a to je něco, co už ve WT není. Navíc je DELAIN moje dítě a věc, do které jsem vložil své srdce. To mi dává možnost vyjádřit kdo jsem a kde stojím jako hudebník.


2 komentáře: