RECENZE: SPREADING DREAD - ...Sanatorium...

02. Losing Time (8:14)
03. Bastard Brain (7:03)
04. Sanatorium (5:38)
05. Doubts (6:24)
06. Revelation of Dreads (6:13)
07. Repentance (11:01)

Dostal jsem možnost recenzovat debut pražské thrash death metalové kapely SPREADING DREAD nazvaný ...Sanatorium..., který putuje světem od letošního února. Poštou jsem tedy obdržel album (čímž děkuji kapele i jejich manažerovi), jehož cover art naznačuje jistou schizofrenii. Než se ale projdeme po specializovaném středisku v sedmi skladbách, řekneme si něco málo, jak je v poslední době u mě zvykem, o této partě.

Pokud si přečtete profil kapely na bandzone, dozvíte se, že její počátky sahají do roku 2006. Tehdy se kytarista Šimon Kotrč léčil, což ho dovedlo k prvním verzím songů Bastard Brain a Sanatorium. Nakonec se rozhodl hodit kytarou o zeď. V roce 2007 ho ale ke strunám dovedl zpět baskytarista Michal „Traktor“ Pejznoch. Když se stejný rok přidal bicmen Karel Šafařík, započalo první funkční období v Karlových Varech. Protože jsou ale začátky vždy a ve všem drsné, ani klukům se nevyhnuly. Naštěstí to nevzdali, přestěhovali se do hlavního města a v roce 2009 přijali zpěváka Miloše Smrže. Ten ale v roce 2010 kapelu opustil, stejně jako kytarista Honza Brody. Nicméně, na začátku roku 2011 se objevil zpěvák Miroslav Korbel, který byl také přítomen nahrávání ...Sanatorium... v StreetSound studiu v Pardubicích. Díky tomu si můžeme nechat provrtat hlavu koncepčním debutem, který se vám tu budu snažit přiblížit.

Ústřední postavou příběhu je Pán, jehož očima se podíváte na dnešní společnost, odbornou pomoc i hryzání svědomí. Booklet obsahuje 8 ilustrací, které mohou být nápovědou tématu té které písně. Na většině z nich je právě zmíněný antihrdina, jehož podobu ztvárnil umělecký malíř Jan Hora. Pokud jako já umíte anglicky pouze pomocí google překladače, pak najdete na bandzone profilu odkaz na překlad textů. Dost řečí, čeká nás 50 minut ušního průplachu.

První tři vteřiny a člověk by skutečně řekl, že přijde klasický metalcore amerického střihu. Ale kdepak, schizofrenie začíná úderem Šáfova growlu a death metalovými kytarami jak z učebnice. Z rychlého tempa šup zase na pomalejší rytmus a následně samostatný koncert Šimonova sóla. A double bass. A blast beat. Šáfa mi dělá díru do hlavy. A další sólo. Než mi CD přišlo, myslel jsem, že to bude něco typicky „českého! a ne přílišné kvality. Prvních pět minut mi bohatě stačilo na to, abych pocítil silný důsledek svého omylu. Tyhle kluci rozhodně nemají „dětské nemoci“ českých kapel. Tahle parta trpí zcela jinými nemocemi a určitě nechci, aby se vyléčili.

Patnáct minut v podobě Losing Time a Bastard Brain. Pokud vás první z nich nedonutí do přílišného pohybu, pak svižná a nekompromisní Bastard Brain a její breakdowny i množství zpěvu vás sundá jak ponožky! Tady je přelom alba, protože následující song mě ztrestal za hlasité poslouchání hudby. Začátek songu Sanatorium alias hodně hlasité vrzání dveří nepřipraveného vážně nepotěší. Na druhou stranu se stal mým favoritem (pokud bych měl některou z písní vyzdvihnout), protože její metalcorový nádech je věc, na kterou slyším. Úvodní riff jsem zaručeně už někde slyšel. Vedle Michala se u mikrofonu objevuje i kytarista Šimon, a funguje to. Šímovo volání „sanatorium“ dodává pocitu bytí ve velkém prostoru a přitom stejně cítíte stísněnost. Když pak zase střihne sólo, je to věc uším nesmírně lahodící. Dovolím si tvrdit, že celá deska hodně stojí na jeho hře. A že vyhrávkami nešetří, potvrzuje v songu Doubts.

Revelation of Dreads začíná startováním hodně nadupaného motoru, který rozhodně neškytá z posledního. No a nakonec tu máme jedenácti minutové kytarové řádění „věnované všem obětem masové populace, jejichž životům byla vyrvána duše“ (nebo tak nějak). Abych se přiznal, nemám rád instrumentálky trvající déle jak pět minut, takže i tato mě po uplynulých pěti minutách přestala bavit. Což ale neznamená, že by neměla kvality zbytku alba.

Abych tak nějak zestručnil. SPREADING DREAD mají skutečně slušný potenciál. Šimonova kytarová zručnost má velmi vysokou úroveň. Kytary naladěné velmi nízko vždycky zapůsobí a komu se to nelíbí, ať mi prdel políbí. Šáfa se na bicích nebojí a určuje strukturu songů způsobem, který člověka nenechá sedět v klidu. A Michalův zpěv mě překvapil, protože je zbaven „české“ angličtiny, takže jsem byl mile překvapen. Kromě toho chlapec nezní, že by mu growling dělal nějaké potíže=o)

Tahle kapela je co do techniky velice vyspělá a kdybych nevěděl, že je to tuzemská parta a ještě k tomu je to debut, nevěřil bych. Nicméně, přece jen mám pár maličkostí. Pokud jste četli až sem, určitě jste si všimli, že jsem hodně mluvil o kytarách. Vážně se mi líbí, co předvádí, ale na druhou stranu množství sól a vyhrávek je možná až přehnaný, protože jsou skoro všude. Díky tomu jsem chvílemi nabýval dojmu, že je to až na úkor zpěvu. Druhou věcí pak je, že jsem několikrát slyšel věci, které znám odjinud. To ale může být jen můj dojem a pokud by byl správný, stejně je to malý detail. SPREADING DREAD je skvělou kapelou a pokud budou pokračovat po cestě, kterou se vydali, pak mohou se svými vysokými nároky dosáhnout hodně zajímavých věcí. A to jim přeji.