RECENZE: The Offspring - Days Go By

7. All I Have Left Is You (5:18)
8. O.C. Guns (4:07)
9. Dirty Magic (4:00)
10. I Wanna Secret Family (With You) (3:01)
11. Dividing by Zero (2:22)
12. Slim Pickens Does the Right Thing and Rides the Bomb to Hell (2.36)

Každý hudební fanoušek má svou kapelu, kterou zbožňoval v dobách svého pubertálního mládí a která mu odlehčovala od jeho všedních starostí. Pro mne to byli američtí The Offspring. Skupina za dva roky dovrší 30 let své existence a v této době přichází se svým devátým a velmi očekavaným albem jménem Days Go By. Deska vznikla ve spolupráci s producentem Bobem Rockem (Aerosmith, Bon Jovi,  Metallica, Mötley Crüe...), obsahuje 12 písní a vyjde pod vydavatelstvím Columbia. Jedná se o jejich první studiové album od vydání desky Rise and Fall, Rage and Grace z roku 2008 a ta nebyla kritikou přijata zrovna dobře.

Kapela započala na albu pracovat již v roce 2009 a plánovala jeho vydání na rok 2010. Nahrávání se však protahovalo a datum vydání bylo několikrát posunuto, nejprve na jaro a podzim 2011 a poté na polovinu roku 2012. Nakonec bylo definitivně potvrzeno datum 26. června 2012.

Poprvé se na albu objeví bubeník Pete Parada, který do skupiny přišel těsně před vydáním osmého alba, ale do nahrávání nezasáhl. Na albu vystupuje také bubeník John Freese, se kterým spolupracovala kapela již dvakrát, nejprve při vydání alba Splinter v roce 2003 a poté Rise and Fall, Rage and Grace.

Nyní přejdeme k samotné desce. Days Go By je mnohem lepší, než bych si zprvu myslel, přitom jsem slyšel jen pár písniček, které kapela uvolnila ještě před vydáním samotného alba. Prvním songem je titulní skladba Days Go By, ta má blíže k alternativnímu rocku a zní spíše jako nějaká věc od Foo Fighters a tolik nepřipomíná ty staré punkrockové harcovníky z prosluněné Kalifornie.

Druhou mou zkušeností představuje song Cruising California (Bumpin' in My Trunk). Při prvním poslechu to bylo jedno velké WTF, ale pak mně to došlo. Píseň sice působí směšně, hrozně a úplně vybočuje vůči zbytku alba, kluci jako by parodovali žebříček top 40 pop-music, ale to byl zřejmě záměr a kapela si to v klipu hodně užívá. Věřím, že někam na pláž se tento song vyloženě hodí a radia po něm jistě sáhnou, ale pro fanoušky je to řádný omyl.

Přes to vše, se mé srdce u poslechu alba zachvělo, ba přímo zaplesalo. The Future Is Now je výborným otvírákem alba, zní podobně jako The Offspring v pozdních devadesátkách. Dále kousek jménem Dividing by Zero, ten si zachovává svou punk-rockovou estetiku a představuje krátký závan minulosti, který kapela naservírovala ke konci alba. Zní trochu podobně songu All I Want, který je pro mě čístým radiovým punkem.

Další písní na desce je All I Have Left Is You, jedná se o kýčovitou baladu. V podstatě je hloupá, ale vlastně docela neškodná a může se pochlubit stabilní harmonií, která vás zachytí, ulpí na vás a začne vás přívádět k zuřivosti. Jedná se to typický pokus, jak se s písní snadno prokousat do radií.

O.C. Guns je jedním z experimentálních songů na albu, jedná se o opravdu bizarní kousek, který v sobě zahrnuje hip-hopový skrečink, basovou linku a použití klasických nástrojů. O.C. Guns představuje jeden z nejdynamičtějších a nejzajímavějších písní kapely v posledním desetiletí. Podařený experiment.

Snad tím nejzajímavějším aspektem alba je začlenění songu Dirty Magic. Pokud jste dlouholetým fanouškem kapely nebo máte poctivě naposlouchán její starší materiál, musí vám tento song přijít ihned povědomý. V roce 1992 se totiž objevil na druhém řadovém albu Ignition a kapela sáhla k jeho re-vydaní a zbrusu novému nahrání. Písní se opět nese ten zajímavý kytarový tón a oproti původnímu songu vyznívá více těžce a čistě. Mně osobně se špatně poslouchá, aniž bych si vyslechl skladbu tak, jak jsem zvyklý, čímž kapela staví potencionálně nebezpečný precedens a nové re-vydání nemusí sednout každému.  Pro mne nemusel Dirty Magic v nové podobě vůbec existovat, přesto věřím, že pro nové posluchače bude tato verze stravitelnější.

Závěrem, Days Go By je nejlepším albem kapely za posledních 12 let. Nabízí v sobě trošku toho experimentování, špetku lyriky a  punkrockové písně, které by se dali zařadit k tomu, co kapela produkovala někde v polovině své umělecké dráhy. Každý si v mládí oblíbil nějakou kapelu, u mě to byli The Offspring. Skupina pomalu zakončuje třetí dekádu své kariéry a je třeba ocenit, že dokáží přinést hudbu a nemít tendence, se na vše dívat moc nepříznivě. Ano, v člověku je obsažena nostalgie k jejich staršímu materiálu, ale není špatné slyšet kapelu z mládí, která stálé kráčí kupředu. V porovnání s tou starší "boží" hudbou, ta nová vždy prohraje. Když všechny tyto myšlenky vytěsníte ze své hlavy, dostanete něco, co je okouzlující a sympatické a až na pár songů, připomíná to nejlepší z rozkvětu kapely.

Poslechněte si celé album "Days Go By" online:
Použitý zdroj některých informací v článku: wikipedia