Blogger Widgets

úterý 12. června 2012

METALOVÉ ŽÁNRY: Viking metal



Viking metal je subžánrem black metalu a je charakterizován svým chaotickým a hlasitým zvukem, pomalou rychlostí, klávesami, temnými a násilnými obrazy a lyrickými tématy severské mytologie, severského pohanství a doby Vikingů. Vznikl v 80. a během 90. let jako opozice vůči satanismu a okultismu a místo toho jako opozici vůči křesťanství přijal Vikingy a pohanství. Díky ovlivnění norským folkem je považován za kategorii folk metalu, ale to je separátní větev tohoto stylu a existují důležité rozdíly mezi viking metalem a folk metalem. Další charakteristikou stylu je to, že téměř všechny skupiny o sobě tvrdí, že mají vikingský původ.

CHARAKTERISTIKA

Viking metal je „hlučný, chaotický a často podtržen smutnými klávesovými melodiemi.“ Popisován spisovatelem Johannesem Jonssonem jako „pomalý black metal s prvky skandinávské folkové hudby“ je považován za odnož folk metalu. Podobně jako folk metalové kapely, Viking metaloví umělci „obecně využívají některých akustických a dalších netypických nástrojů jako přídavek k tradičním metalovým instrumentům“, ale na rozdíl od folk metalu, Viking metal „se typicky vyhýbá nestandardním nástrojům.“ Vokální techniky často začleňují čisté zpívání vedle typického black metalového screamu a growlu.

Tématicky Viking metal značně čerpá z black metalu, ale používá pohanské a severské texty i obrazy na místo anti-křesťanských a satanských. Viking metal kombinuje symbolismus běžný v death a black metalu, zvláště oslavování násilí a „hyper“ mužnosti skrz zbraně a bojiště, s obecným zalíbením v dědičných kořenech, zvláště předkřesťanské odkazy, vyjádřené skrz vikingskou mytologii a obrazy severských krajin. Nicméně, některé kapely (jako SORHIN) si udržují satanistické prvky black metalu, ale jsou hudebně ovlivněny více současnými folkovými melodiemi. Visuální media, jako artworky, fotografie kapel, design webových stránek, a merch, zdůrazňují temnotu a násilný podtext Viking metalových textů a témat. Ve své tezi uveřejněné v Reawakening Pride Once Lost: Intigeneity And European Folk Metal Aaron Patrick Mulvany říká, že zatímco mnoho námětů v historii heavy metalu paroduje okultismus absurdním způsobem, Viking metalové skupiny užívají „velmi specifické mytologie, která ovládá nejen texty, ale také obrazy použitých na albech a často i komponování hudby jako takové.“

ENSIFERUM
Podle autora Davida W. Marshalla byl extrémní a zarputilý odpor ke křesťanství dlouho normou black a death metalových kapel, ale v 90. letech se BATHORY a mnoho dalších skupin odklonilo od Satana jako primární opozice křesťanství a místo něj založili svou víru na Vikinzích a Odinovi. Mnozí zvýrazňují své sympatie k Ásatrú, až na to, že toto náboženství vyznávané black metalovými přívrženci je vnímáno jako militantní a divoce vlastenecké až rasistické označující křesťanství za cizí a násilím vnucený jev, a proto je příliš špatný na to, aby byl důvěryhodný. Marshall tvrdí, že někteří členové scény byli nemotivování k jednání a jako příklad dává vypalování kostelů Vargem Vikernesem. Připouští, že ačkoli většina skupin nebo jedinců tak daleko nezašla, existuje určitý počet, je zde spodní proud rasismu, nacionalismu a antisemitismu, který stále proniká částí black metalové scény. Nicméně existuje určitý počet skupin, jako ENSLAVED a EINHERJER, které zcela odmítají satanismus a píšou výlučně o severských tématech.

Aaron Patrick Mulvany uvedl, že „Viking metal…se mnohem méně zabývá tradičním zvukovým materiálem jako jsou nástroje a melodie. Místo toho samy sebe Viking kapely omezují na užívání severské mytologie jako lyrické zdroje, které často rozšiřují stylizovanými „hospodskými“ melodiemi, kterými chtějí vyvolat vhodné obrazy.“ Mulvany pak poračuje: „ačkoli většina Viking metalových kapel…sama sebe omezuje primárně texty, mnoho jiných může být dodatečně klasifikovaných jako hudebně evokující Vikingy. Na rozdíl od folk metalových skupin čerpajících od jiných mytologií, kapely užívající severskou mytologii nemají žádné hudebně-historické podklady pro zvětšení své iluze. To vedlo k ahistorické ´vikingské hudbě´, která v tandemu s metalem vyčarovává odpovídající obrazy.“ Podle Mulvanyho, Viking metal čerpá silně z námořnických hospod a mediálních obrazů pirátů a Vikingů a můžeme tuto věc rozdělit na dva typy. První typ „je ve velké míře odstupňovaný impulsem často opakovaných notových figur“, je často v mollové tónině a je „primárně zpíván jednohlasem“. Druhý typ užívá „klenutou strukturu vzestupu a poklesu“ a je méně závislý na textech a více „evokuje kutálení vln na otevřeném moři“. Mulvany vysvětluje, že vliv rozbouřeného moře a chatrčí je výsledek mediálního stereotypu, v kterém se zvukové asociace rovnají „obrazům námořníků, námořním nájezdníkům a Vikingům“, a že „ačkoli zakořeněné v tradičních námořních popěvcích, tyto sluchové obrazy byly zvěčněné pomocí filmů o pirátech a televizních show, a byly rozšířené – v asociaci – k Vikingům.“

KOŘENY A HISTORIE

Ačkoli song Stronger The Evil švédské skupiny HEAVY LOAD z roku 1983 zavdává důvod k považování této kapely za první Viking metalovou partu, kořeny Viking metalu jsou obecně pokládány do pozdější skandinávské metalové scény, zvláště do death a black metalových scén konce 80. let. Inspirováni vikingskými tématy používanými americkou skupinou MANOWAR, se některé skupiny ztotožňovali v celku více s Vikingy než s MANOWAR. Průkopníkem na tomto poli byla švédská skupina BATHORY. Jejich první album, Bathory, vyšlo v roce 1984 a je „mnohými považováno za první black metalovou nahrávku.“ Čtvrté album kapely, Blood Fire Death, vyšlo v roce 89 a obsahuje dva ranné příklady Viking metalu – skladby A Fine Day To Die a Blood Fire Death. Eduardo Rivadavia z Allmusic je popisuje jako „možný první skutečný příklad“ Viking metalu. V roce 1990 následovalo koncepční album Hammerheart, které bylo plně věnováno Vikingům. Je považováno za průlomovou desku, která „formálně uvedla“ do metalového světa „prototyp Viking metalového alba.“ Poté kapela kompletně opustila „satanistickou půdu“ a byla „pevná ve Vikingské mytologii.“ Quorthon, zakladatel BATHORY, řekl, že tento posun byl úmyslný:

„…Došel jsem k osobnímu závěru, že celý ten satanistický kousek byl fake: mystifikace tvořená další mystifikací – křesťanská církev, celá instituce, na kterou chtěli zaútočit v první řadě pomocí satanistických textů. Od chvíle, co jsem zaníceným fanouškem historie, bylo přirozeným krokem najít v dějinách něco, co by mohlo nahradit věci jako temnou stránku života. A co by mohlo být jednodušší a přirozenější než navázat na éru Vikingů?“ – Quorthon, přebal Blood On Ice

Viking metalová hudba BATHORY byla charakteristická wagnerovskými „dlouhými eposy, honosným uspořádáním, sborovými vokály a ambientními klávesami.“ Mulvany poznamenává, že nahrávky BATHORY z 90. let byly počátkem trendu vikingských tématik, jež byl zpočátku pomalý ve svém formování a dokonce matoucí. Například black metalová kapela ABIGOR do svého alba Nachthymnen začlenila vikingská témata, ale o svém prvním tracku na desce uvedla, že „tato vize by neměla být vnímána jakou součást nadcházející vikingského trendu.“ Podle Mulvanyho „trend Viking ohlašovaný kapelou ABIGOR se skutečně tvořil všude okolo nich, a to zůstává více ´pravdivé´ tvrzení, že black metal existoval dříve než folkem ovlivněný metal, který následoval. Jeho folkové prvky jsou převážně textové nebo hudebně evokativní spíše než hudebně-historicky přesné.“

Mortiis
Rok 1991 viděl vznik norské skupiny ENSLAVED, kterou Mulvany považuje za „pravděpodobně první skutečnou ´Viking´ metalovou kapelu.“ Jejich debutové album, Vikingligr Veldi, vešlo do roku 1994 s „mnohými melodiemi vypůjčenými z etnické skandinávské folkové hudby poskytující dodatečnou autentičnost zpustlému, rychle se měnícímu black metalu.“ Inspirováni BATHORY, chtěli ENSLAVED „vytvořit Viking metal věnujícího se novému vyprávění norských legend a tradic starého – nikoli útočící na křesťanství prostřednictvím svého vlastního výtvoru: Satana.“ Jejich druhé albu, Frost (1994), bylo „důležitou věcí pro hudebně extrémní sub-žánr Viking metalu.“ S „Vikingskými tématy, ostrými říznými kytarami, blastbeat bubny a sluchem pro instrumentaci mající za následek komplexní struktury, bohaté harmonie a změny taktu“ jsou od té doby ENSLAVED uznáváni jako „pravděpodobně hlavní představitelé“ žánru.

Kromě BATHORY a ENSLAVED je ještě pár kapel, které jsou považovány za průkopníky žánru. MORTIIS, původně one-man projekt bývalého baskytaristu EMPEROR, Håvarda Ellefsena, bývá nazýván „nepostradatelnou sílu v genezi zvuku norského epického Viking metalu.“ Ideologicky pomohl one-man projekt BURZUM Varga Vikernese inspirovat Viking metalovou scénu skrze Vikernesovu silně rasistickou, nacionalistickou a anti-židovsko-křesťanskou víru a touhu po návratu k pohanství. Dalšími velmi vlivnými Viking metalovými kapelami jsou EINHERJER, MOONSORROW, THYRFING, WINDIR a DARKWOODS MY BETROTHED.

Prakticky všechny Viking metalové kapely tvrdí, že jsou potomky Vikingů, a Viking metalová scéna se roztahuje od Skandinávie po oblasti, které byly historicky obývané Vikingy, včetně Anglie, Ruska a Normandie. Scéna pokrývá také jiné části Severní Evropy a oblasti, které jsou spojené společným Germánským dědictvím, jako třeba Rakousko. Dokonce existují Viking metalové kapely ze Spojených států a Kanady, které tvrdí, že mají svůj původ ve Skandinávii nebo Anglii.

AMON AMARTH - The Pursuit Of Vikings:


Žádné komentáře:

Okomentovat