RECENZE: SYMPATHY FOR NOTHING - A Taste Of Light

08. No Sign Of Life (3:29)
09. Claustrophobia (4:17)

10. The World Goes On (3:39)
11. Fortune Smiled (4:13)
12. Your Day May Come (3:46)
13. As I Am (4:52)

Chci vám „ukázat“ debutové album rakouské melodic metalové skupiny SYMPATHY FOR NOTHING. Vzhledem k tomu, že kapela je prakticky novou tváří na scéně (a ani u nás, jakožto sousedního státu) není známá, je na místě si skupinu alespoň trochu představit.

SYMPATHY FOR NOTHING vznikli v rakouském Schwannenstadtu v roce 2006 v sestavě: Klaus Schobesberger (klávesy), Thomas Putz (kytara), Christian Danninger (baskytara), Martin Wagner (bicí) a Christina Stur (zpěv). V květnu 2008 kapela získala International Live Award. Zpěvačka Stur pak v červnu téhož roku z osobních důvodů s kapely odešla a v listopadu ji nahradil Richard Thallinger, který je členem do současnosti. Téhož roku získal Martin Wagner vyhrál Austria´s Best Young Drummer a kapela taktéž vydala své první EP Look At These Eyes.

Rok 2009 se nesl ve velmi úspěšném duchu. Získali páté místo v Myvideo Musicstar, hráli před 8 tisíci posluchači a koncertně se podívali do Itálie a Maďarska. Vydali druhé EP nazvané Living Shades, které obsahovalo skladbu Roads To Rome, k níž byl natočen klip, jež vyhrál MTV Rookie v březnu 2009.

Na konci února 2010 podepsala skupina kontrakt s Terrasound Records a pomocí Vienna Label pak letos vyšla první plnohodnotná deska s názvem A Taste Of Light, kterou si tu představíme. Vydání alba předcházelo hudební video k singlu Over & Done. Následujícího roku (2011) Klaus Schobesberger kapelu opouští a pokud je mi známo, tak jeho místo za klávesami nikdo nepřevzal.

Jejich hudební žánr je poněkud složitější specifikovat. Můžeme jej nazývat „melodic metal rock“, ale najdeme zde i prvky melodic death metalu, melodic rocku, samotného rocku, nu-metalu. Osobně se kloním k něčemu jako je „modern metal“, nechci to zbytečně komplikovat=o) Texty píše zpěvák Richard Tallinger a většinou vycházejí ze zkušeností jednotlivých členů skupiny a často kritizují společnost. Skupina se ale považuje za nepolitickou. Tím bych dnešní ukončil poněkud náročnější úvod a pustil se rovnou do desky A Taste Of Light.

Když se ke mně před nějakou dobou dostalo EP Living Shades, byl jsem nahrávkou nadšen, protože na metalcore pokaždé slyším. Těšil jsem se, že se v Rakousku objevila další kapela tohoto stylu, která mě chytne na správném místě (tou první jsou samozřejmě THE SORROW). Ve chvíli, kdy na youtube zaútočil videoklip se singlem Over & Done, dostal jsem mírně studenou sprchu. Původní zvuk se poněkud ztratil a se změnou stylu jsem se začal obávat toho, co se chystá. Deska ale žádné zklamání nepřinesla, spíše naopak.

A Taste Of Light na první pokus nenabízí nic převratného. Skladby se nesou (zvláště díky vokálům) v takové pozitivní náladě (nebereme-li v potaz lyrický obsah). Rozhodně největší devízou jsou právě vokály. Poslední dobou narůstají koncepty klasického metalcoru, melodeathu nebo ženského vokálu sympho metalových kapel. Richardův „čistý“ zpěv tvořící prakticky 90% hlasového projevu na hudebním podkladu tvoří to, co se dnes moc nevidí. Podobnou kapelu, kterou znám já, je MUTINY WITHIN. Chytlavé refrény člověka zaujmou jak barvou, tak obsahem emocí. Nicméně velké gró dělá kytarista Thomas Putz se svým growlem. I když je ho na nahrávce velmi málo, už na Living Shades mne zaujal. Přál bych si, aby na příště získal více prostoru. Jeho growl se v tomto žánru příliš neobjevuje a je dobře zapamatovatelný.

Po hudební stránce jsou písně jednoduššího charakteru, což nutně neznamená nekvalitu. Songy spolu dobře pracují, nepletou se a nabízí všechno, co se líbí. Metalcorové riffy a melodie jak z učebnice. A přesto, že mám rád kytarová sóla, tady se prakticky neobjevují. Bicí vedou písně pohodovým tempem. Kromě toho vždycky mám radost, když se na albu objeví alespoň jedna balada, na tomto albu tak můžeme označit Fortune Smiled. V melodiích se dá nalézt mnoho povědomých linek, což odkazuje na mnoho různorodých inspirací jednotlivých členů kapely.

Kdybych měl jmenovat skladby, které se mi vskutku vryly, tak bych doporučil a ukázal na Long Forgotten, Just One Truth, Fortune Smiled a Claustrophobia. Ale pokud máte rádi styly, jaké já, rozhodně byste měli po desce skočit=o)

A Taste Of Light je nahrávka, která patří do kategorie „líbivá“. Protože poslouchám především melodeath, metalcore a sympho metal, je pro mě toto album příjemným zpestřením. Není tu screaming typický pro nové kapely, výše položený čistý mužský vokál se v tomto množství taktéž nevidí, hudební podklad je směsicí coru a MDM. Jedná se o debutový počin, takže je těžké se snažit o jakoukoli kritiku (což mi dělá problémy i u „zajetých“ sestav). Jednu výtku bych přece jen měl. Přechod od předchozího EP na jemnější formu metalové hudby a parádní growl kytaristy odsunutý na pozadí mě přeci jen mrzí. Uznávám, že má recenze může vypadat jako reklama, ale vězte, že kdyby deska pro mě neměla tu určitou kvalitu, tak bych nechválil=o) Se známkou jsem dost váhal, a váhám doteď. Tato cifra mi začíná poněkud vadit, ale jinak to nejde. 7,5/10.