Blogger Widgets

středa 30. května 2012

METALOVÉ ŽÁNRY: Progressive metal


Progressive metal (známý také jako progresivní metal, prog metal nebo prog-metal) je subžánr heavy metalu mající původ ve Velké Británii a USA konce osmdesátých let. Progressive metal míchal prvky heavy metalu s hudbou progresivního rocku, přebíráním hlasité „agrese“, zesílení někdejšího drivu elektrické kytary, s více experimentálních, komplexních a „pseudo-klasických“ kompozic doby pozdější. Prog metal často udržoval koncepční tématiku spojenou s progresivním rockem. Po celé roky si progresivní metal půjčoval prvky z několika jiných stylů, zahrnující klasické a jazzové hudební fúze.

Přestože se progressive metal objevil s blížícím se koncem 80. let, do 90. let nedosáhl komerčních úspěchů. DREAM THEATER, QUEENSRŸCHE a FATES WARNING je několik příkladů progressive metalových skupin, které dosáhly obchodních úspěchů; dodatečně, heavy metalové kapely jako METALLICA začlenily do své tvorby elementy progresivní hudby. Popularita prog metalu začala klesat s končícími devadesátými léty, ale zůstává obrovský undergroundovým žánrem s oddanou fanouškovskou základnou.

CHARAKTERISTIKA

Abych pravdu řekl, tak těžko určovat znaky progressive metalu. Nikde jsem ani nenašel pomocnou charakteristiku. Jedním z nejdůležitějších je ale jeho veliká rozmanitost, čímž je ztíženo jeho přesné určení. Koukneme se jaké všemožné kombinace se objevují a budu pevně doufat, že vám to pomůže, pokud budete pátrat po prog metalu.

Jeff Ament (KING´S X)
Progressive metal se může bořit do nespočtu sub-žánrů odpovídajících některým jiným stylům hudby, které ovlivnily prog metalové skupiny. Například: dvě skupiny, které jsou obvykle identifikovány jako progressive metal – KING´S X a OPETH – stojí každá na opačném konci zvukového spektra. KING´S X jsou velice ovlivněni lehkým mainstreamovým rockem a, ve skutečnosti, přispěli k růstu grunge, mající vliv na kapely jako PEARL JAM, jejichž basák Jeff Ament jednou řekl: „KING´S X vynalezli grunge.“ Growling OPETH a jejich těžké kytary (liberálně míchané s gothic metal evokujícími akustickými pasážemi a čistými melodickými vokály) často vidíte, že jsou určovány jako progressive death metal, přesto jejich zpěvák Mikael Åkerfeld se odkazuje na YES a CAMEL jako hlavní vlivy vlastní tvorby.

Klasická a symfonická hudba měla také významný dopad na část prog metalového žánru, kdy umělci jako Devin Townsend, SYMPHONY X a SHADOW GALLERY slučují tradiční prog metal se složitostí majestátností obvykle naleznutou v klasických kompozicích. Podobně, skupiny jako DREAM THEATER, PLANET X, LIQUID TENSION EXPERIMENT a ANIMALS AS LEADERS mají jazzové prvky s rozšířenými sóly sekcemi, jež často zdůrazňují „tradingová sóla“. CYNIC, ATHEIST, OPETH, PESTILENCE, BETWEEN THE BURIED AND ME a MESHUGGAH všechny míchají jazz fúzi s death metalem, ale v dramaticky rozličných formách. Devin Townsend čerpá více ambientních prvků do atmosféry své hudby. Progressive metal je také často spojován s power metalem (hudební festival ProgPower) s kapelami jako FATES WARNING a CONCEPTION, které vznikly jako power metalové skupiny, ale začlenily do své muziky progressive elementy, kterýmiž poněkud zastínily své původní hudební kořeny.

Nikoho snad nepřekvapí, že prog přesahoval i do thrash metalu – nejlepší příklad je možná album Time Does Not Heal DARK ANGEL, které je známé díky své „nálepce“ „9 skladeb, 67 minut, 246 riffů.“ Kapela WATHTOWER, která vydala svou první desku v roce 1995, smíchala moderní thrash metalový zvuk s heavy progressive prvky. A dokonce MEGADETH byli často, a stále často jsou, spojováni s prog-metalem a dokonce Dave Mustaine jednou tvrdil, že skupina byla zapisována na začátku 80. let jako „jazz metal.“ RACER X také spadali do tohoto žánru pro technickou dokonalost Pala Gilberta, kytarového instruktora Hudebního Institutu v LA, a trend dokázaly skladby jako B.R.O. na Technical Difficulties z roku 1999. Sestava VOIVOD taktéž kombinovala prvky thrash a progressive metalu, zvláště na nahrávkách Dimension Hatröss a Nothingface, v pořadí 1988 a 1989.

FATES WARNING
Nedávno, s novou vlnou obliby v tzv. „shred“ kytaře, se doposud staromódní žánr technického metalu začal stávat stále více převládajícím a populárním na metalové scéně. To vedl k jistému oživené popularity více tradičně progressive metalových skupin jako DREAM THEATER a SYMPHONY X. Také to vedlo k tomu, že do progressive metalové scény byly zahrnuty kapely, které nehrály nutně tradiční styl; k takovým patří thrash/power metaloví NEVERMORE a technical death metaloví NECROPHAGIST. Tyto sestavy jsou, právem či neprávem, často označovány porgressive metalem, ačkoliv hrají relativně komplexní a technickou metalovou hudbu, která nemusí jednoduše zapadat do jakéhokoliv jiného metalového sub-žánru.

Progressive metal se může také často plést s avant-garde metalem. I když oba žánry mají přízeň k experimentování a nestandardních idejích, existují mezi nimi velké rozdíly. Experiment prog-metalu má silný důraz na technickou stránku věci a teoretickou složitost (ovlivněnou jazzovou hudbou). Toto je tvořeno komplexními rytmy a zaváděním zvláštními time signaturami a strukturami písní – všechno za použití tradičních nástrojů. U avant-garde metalu je většina experimentu realizována za využití neobvyklých zvuků a instrumentů – bytím více neortodoxním a smazávat hudební konvence.

KOŘENY A HISTORIE

Míchání progresivního rocku a heavy metalových stylů můžeme vystopovat až do přelomu 60. a 70. let. Jedna z nejtvrdších anglických progressive rockových skupin, HIGH TIDE, sloučila elementy „metalových předchůdců jako CREAM, BLUE CHEAR a JEFF BECK GROUP“ do svého zvuku. Jiné sestavy, jako KING CRIMSON a RUSH, také včleňují metal do své tvorby stejně jako URIAH HEEP, kteří „učebnicový progressive heavy metal udělal britskou skupinu jednou z nejpopulárnějších hard rockových kapel začínajících 70. let.“ Skladby RUSH jako Bastile Days, Anthem, By-Tor And Snow Dog, 2112, The Fountain Of Lamneth a Something For Nothing byly uznávány jako některé z nejrannějších příkladů progresivního metalu. Dalším ranným praktikem progresivního rocku a heavy metalu byli LUCIFER´S FRIEND. NIGHT SUN byla také brzká skupina, která míchala heavy metal s tóny progresivního rocku, ačkoli vydali jen jediné album. Každopádně, progressive metal nevyrostl do samostatného žánru až do poloviny 80. let. Kapely jako PSYCHOTIC WALTZ, FATES WARNING, QUEENSRŸCHE a DREAM THEATER vzalo prvky prog rockových skupin (v první řadě instrumentaci a kompoziční strukturu skladeb) a sloučila je s heavy metalovými styly spojenými se sestavami jako JUDAS PRIEST a BLACK SABBATH (obě kapely měly některé prog vlivy na svých prvních albech). Výsledek mohl být popisován jako mentalita progresivního rocku se zvukem heavy metalu.

Devin Townsend
Každá z těchto tří vlajkových lodí progressive metalu (FATES WARNING, QUEENSRŸCHE, DREAM THEATER) měla poněkud odlišný zvuk. QUEENSRŸCHE měla ze všech tří nejmelodičtější zvuk a dosáhla s Operation Mindcrime a Empire největších okamžitých úspěchů v žánru. Vrcholem úspěchu pak byl crossover single Silent Lucidity, který se umístil na devátém místě v žebříčku Billboard Hot 100. DREAM THEATER táhli za více tvrdší tradičně prog rockový konec a také na začátku kariéry stavěli více na virtuózním umění členů kapely, a přesto dosáhli brzkého – a neočekávaného – úspěchu na MTV s osmiminutovým hitem Pull Me Under z desky Images And Words (1992). FATES WARNING byla ze všech tří skupin nejagresivnější a nejtvrdší a svého času měli pravděpodobně nejvíc společného s thrashem a extrémní scénou, čímž byla nejméně přístupná (pro většinu lidí) z této trojky.

I když progressive metal byl, a zůstal, žánrem v první řadě orientovaným na alba, toto vystavení vlivu mainstreamu zvýšilo profil žánru a otevřelo dveře dalším skupinám. Během devadesátých let kapely jako PAIN OF SALVATION, VANDEN PLAS, TRESHOLD, COHEED AND CAMBRIA, SYMPHONY X, TOOL, MUSE, ANDROMEDA, PORCUPINE TREE a projekt Arjena Anthonyho Lucassena AYREON, ti všichni uspěly v rozvíjení řad svých vlastních obecenstvech a osobitých zvuků. V následující dekádě umělci, kteří začali svou kariéru mimo progressive prostředí, jako švédští TIAMAT (původně death/doom), GREEN CARNATION a OPETH (oba původně vzešli z death metalové půdy), rozvinuli progresivní zvuk, jenž se stal shodný s žánrem progressive metalu.

AYREON zůstali věrni tradičním prog metalovým tématům, ale míchali je s mnoha dalšími vlivy, významně pak rockovou operou a ambientem. SYMPHONY X přivedli do manželského trojúhelníku progressive elementy a power metal s klasickou hudbou. TOOL stvořili progresivní zvuk používající prvky alternative metalu a zvláštních rytmů. Bývalý zpěvák Steve Vaie, zpěvák heavy metalové skupiny STRAPPING YOUNG LAD a kytarista Devin Townsend kombinoval prvky post-metalu a ambientu s tradičním progressive metalem na svých prvních sólo albech Ocean Machine: Biomech a Infinity. MASTODON taktéž kombinovali prog metal s elementy sludge. OPETH, SKYFIRE a BETWEEN THE BURIED AND ME slučovali (velmi různými způsoby) své prog vlivy s death metalem.

DREAM THEATER - Pull Me Under:

Žádné komentáře:

Okomentovat