Progressive metal (známý
také jako progresivní metal, prog metal nebo
prog-metal) je subžánr heavy metalu mající
původ ve Velké Británii a USA konce osmdesátých
let. Progressive metal míchal prvky heavy metalu s hudbou
progresivního rocku, přebíráním hlasité
„agrese“, zesílení někdejšího drivu
elektrické kytary, s více experimentálních,
komplexních a „pseudo-klasických“ kompozic doby
pozdější. Prog metal často udržoval koncepční
tématiku spojenou s progresivním rockem. Po celé
roky si progresivní metal půjčoval prvky z několika
jiných stylů, zahrnující klasické a
jazzové hudební fúze.
Přestože se progressive metal objevil s blížícím se koncem 80. let, do 90. let nedosáhl komerčních úspěchů. DREAM THEATER, QUEENSRŸCHE a FATES WARNING je několik příkladů progressive metalových skupin, které dosáhly obchodních úspěchů; dodatečně, heavy metalové kapely jako METALLICA začlenily do své tvorby elementy progresivní hudby. Popularita prog metalu začala klesat s končícími devadesátými léty, ale zůstává obrovský undergroundovým žánrem s oddanou fanouškovskou základnou.
CHARAKTERISTIKA
Abych pravdu řekl, tak těžko určovat
znaky progressive metalu. Nikde jsem ani nenašel pomocnou
charakteristiku. Jedním z nejdůležitějších je
ale jeho veliká rozmanitost, čímž je ztíženo
jeho přesné určení. Koukneme se jaké všemožné
kombinace se objevují a budu pevně doufat, že vám to
pomůže, pokud budete pátrat po prog metalu.
Jeff Ament (KING´S X) |
Klasická a symfonická
hudba měla také významný dopad na část
prog metalového žánru, kdy umělci jako Devin
Townsend, SYMPHONY X a SHADOW GALLERY slučují tradiční
prog metal se složitostí majestátností obvykle
naleznutou v klasických kompozicích. Podobně,
skupiny jako DREAM THEATER, PLANET X, LIQUID TENSION EXPERIMENT a
ANIMALS AS LEADERS mají jazzové prvky s rozšířenými
sóly sekcemi, jež často zdůrazňují „tradingová
sóla“. CYNIC, ATHEIST, OPETH, PESTILENCE, BETWEEN THE
BURIED AND ME a MESHUGGAH všechny míchají jazz fúzi
s death metalem, ale v dramaticky rozličných
formách. Devin Townsend čerpá více ambientních
prvků do atmosféry své hudby. Progressive metal je
také často spojován s power metalem (hudební
festival ProgPower) s kapelami jako FATES WARNING a CONCEPTION,
které vznikly jako power metalové skupiny, ale
začlenily do své muziky progressive elementy, kterýmiž
poněkud zastínily své původní hudební
kořeny.
Nikoho snad nepřekvapí, že
prog přesahoval i do thrash metalu – nejlepší příklad
je možná album Time Does Not Heal DARK ANGEL, které
je známé díky své „nálepce“ „9
skladeb, 67 minut, 246 riffů.“ Kapela WATHTOWER, která
vydala svou první desku v roce 1995, smíchala
moderní thrash metalový zvuk s heavy progressive
prvky. A dokonce MEGADETH byli často, a stále často jsou,
spojováni s prog-metalem a dokonce Dave Mustaine jednou
tvrdil, že skupina byla zapisována na začátku 80. let
jako „jazz metal.“ RACER X také spadali do tohoto
žánru pro technickou dokonalost Pala Gilberta, kytarového
instruktora Hudebního Institutu v LA, a trend dokázaly
skladby jako B.R.O. na Technical Difficulties z roku
1999. Sestava VOIVOD taktéž kombinovala prvky thrash a
progressive metalu, zvláště na nahrávkách
Dimension Hatröss a Nothingface, v pořadí
1988 a 1989.
FATES WARNING |
Progressive metal se může také
často plést s avant-garde metalem. I když oba žánry
mají přízeň k experimentování a
nestandardních idejích, existují mezi nimi velké
rozdíly. Experiment prog-metalu má silný důraz
na technickou stránku věci a teoretickou složitost
(ovlivněnou jazzovou hudbou). Toto je tvořeno komplexními
rytmy a zaváděním zvláštními time
signaturami a strukturami písní – všechno za použití
tradičních nástrojů. U avant-garde metalu je většina
experimentu realizována za využití neobvyklých
zvuků a instrumentů – bytím více neortodoxním
a smazávat hudební konvence.
KOŘENY A HISTORIE
Míchání
progresivního rocku a heavy metalových stylů můžeme
vystopovat až do přelomu 60. a 70. let. Jedna z nejtvrdších
anglických progressive rockových skupin, HIGH TIDE,
sloučila elementy „metalových předchůdců jako CREAM,
BLUE CHEAR a JEFF BECK GROUP“ do svého zvuku. Jiné
sestavy, jako KING CRIMSON a RUSH, také včleňují
metal do své tvorby stejně jako URIAH HEEP, kteří
„učebnicový progressive heavy metal udělal britskou
skupinu jednou z nejpopulárnějších hard
rockových kapel začínajících 70. let.“
Skladby RUSH jako Bastile Days, Anthem, By-Tor And Snow Dog, 2112,
The Fountain Of Lamneth a Something For Nothing byly
uznávány jako některé z nejrannějších
příkladů progresivního metalu. Dalším ranným
praktikem progresivního rocku a heavy metalu byli LUCIFER´S
FRIEND. NIGHT SUN byla také brzká skupina, která
míchala heavy metal s tóny progresivního
rocku, ačkoli vydali jen jediné album. Každopádně,
progressive metal nevyrostl do samostatného žánru až
do poloviny 80. let. Kapely jako PSYCHOTIC WALTZ, FATES WARNING,
QUEENSRŸCHE a DREAM THEATER vzalo prvky prog rockových skupin
(v první řadě instrumentaci a kompoziční strukturu
skladeb) a sloučila je s heavy metalovými styly
spojenými se sestavami jako JUDAS PRIEST a BLACK SABBATH (obě
kapely měly některé prog vlivy na svých prvních
albech). Výsledek mohl být popisován jako
mentalita progresivního rocku se zvukem heavy metalu.
Devin Townsend |
I když progressive metal byl, a
zůstal, žánrem v první řadě orientovaným
na alba, toto vystavení vlivu mainstreamu zvýšilo
profil žánru a otevřelo dveře dalším skupinám.
Během devadesátých let kapely jako PAIN OF SALVATION,
VANDEN PLAS, TRESHOLD, COHEED AND CAMBRIA, SYMPHONY X, TOOL, MUSE,
ANDROMEDA, PORCUPINE TREE a projekt Arjena Anthonyho Lucassena
AYREON, ti všichni uspěly v rozvíjení řad svých
vlastních obecenstvech a osobitých zvuků.
V následující dekádě umělci, kteří
začali svou kariéru mimo progressive prostředí, jako
švédští TIAMAT (původně death/doom), GREEN
CARNATION a OPETH (oba původně vzešli z death metalové
půdy), rozvinuli progresivní zvuk, jenž se stal shodný
s žánrem progressive metalu.
AYREON zůstali věrni tradičním
prog metalovým tématům, ale míchali je s mnoha
dalšími vlivy, významně pak rockovou operou a
ambientem. SYMPHONY X přivedli do manželského trojúhelníku
progressive elementy a power metal s klasickou hudbou. TOOL
stvořili progresivní zvuk používající
prvky alternative metalu a zvláštních rytmů. Bývalý
zpěvák Steve Vaie, zpěvák heavy metalové
skupiny STRAPPING YOUNG LAD a kytarista Devin Townsend kombinoval
prvky post-metalu a ambientu s tradičním progressive
metalem na svých prvních sólo albech Ocean
Machine: Biomech a Infinity. MASTODON taktéž
kombinovali prog metal s elementy sludge. OPETH, SKYFIRE a
BETWEEN THE BURIED AND ME slučovali (velmi různými způsoby)
své prog vlivy s death metalem.
DREAM THEATER - Pull Me Under:
DREAM THEATER - Pull Me Under:
jordan retro
OdpovědětVymazatsupreme official
off white
yeezy 350
off white clothing
Jordan Travis Scott
OdpovědětVymazatgolden goose outlet
goyard outlet
hermes bags sale
off white
russell westbrook shoes
off white
golden goose
hermes
off white jordan