Blogger Widgets

pátek 11. května 2012

METALOVÉ ŽÁNRY: Norský black metal


V jednom z prvních dílů našeho seriálu jsme se věnovali black metalu. Na konci příspěvku jsme avizovali, že se vrátíme k tématu Norského black metalu. Tato chvíle nastala a nabídneme vám svým způsobem vlastně vyprávění o tom, co se jednou stalo za sedmero horami a sedmero řekami, v zemi pohádkové plné skřítků, draků, čarodějů a mnoha dalších zvláštních bytostí.

(Nicméně je nutno upozornit, že nejsem autorem předlohy, kterou jsem pouze pomocí svých sil přeložil do češtiny, pozn.: Kozel)


KOŘENY TEMNOTY

ZAČÁTEK
Tak jako pro většinu uměleckých hnutí, je velmi složité u black metalu určit přesné datum jeho počátku. Ale není těžké určit, že black metalová hudba se původně narodila v této kouzelné zemi lesů, sněhu a majestátních hor. Tou zemí je Norsko – a není to žádná náhoda, jak ještě uvidíme.

Před založením první z šesti velkých norských BM kapel, MAYHEM, roku 1984, nebyly v zemi žádné skupiny, které bychom mohli označit jako „black metal“, jak je známe po „Norské revoluci“. Ale pokud chceme najít nejvzdálenější kořeny hnutí, musíme se odvolat na skupiny, které ovlivnily první norské sestavy. Mluvím především o HELLHAMMER a CELTIC FROST Toma Gabriela Warriora a také o VENOM a MERCIFUL FATE, ale stejně tak o thrashově orientovaných bandách KREATOR, DESTRUCTION nebo SODOM, stejně jako POSSESSED a BATHORY.

Přímé kořeny přesto číhají v druhé demo nahrávce (téměř současník dema Voice Of A Tortured Skull) MAYHEM nazvané Pure Fucking Armaggedon. Øystein Aarseth, lépe známý jako Destructor (přezdívka, která byla brzy změněna na Euronymous), společně se svým kamarádem Kjetilem Manheimem (bicí) a Jørnem Stubberudem (nebo Necrobutcherem) (baskytara), a také rekrutovaným „Billy“ Messiahem (zpěv) a nahráli toto demo, které se stalo legendárním.

To se psal rok 1986.

Ve stejném roce, jiný mladý kluk jménem Gylve Nagell, založil death metalovou kapelu BLACK DEATH společně s Dagem Nielsenem a Andersem Risbergetem, inspirováni řadou skupin jako CRYPTIC SLAUGHTER, CELTIC FROST, DEEP PURPLE a thrash metalem obecně.

O rok později, roku 1987, MAYHEM vydali pod Postercorpse Music Inc. druhé legendární demo: Deathcrush, s novým švédským zpěvákem Svenem Erikem Kristiansenem, alias Maniac. Žádná z těchto nahrávek nebyla zamýšlena jako black metal jak ho známe; byl to víc thrash-death orientovaný zvuk, třebaže už měli několik nových tušení.

Ivar Enger spojil DARKTHRONE.

1988, DARKTHRONE nahráli první demo Land Of Frost. Kvůli odstoupení Anderse, Gylve, nyní známý jako Fenriz (Fenris byl – a je – obludný vlk ve skandinávské mytologii) přibral nového kytaristu: Teda Skjelluma.
Faust Eithun

1989, Euronymous a Yngve Ohlin alias Dead (nový zpěvák z MORBID, který nahradil Maniaca) založili Deathlike Silence Production, label, který pomohl některým dnes velmi známým skupinám, především BURZUM Varga Virkenese. Navíc, Manheim opustil kapelu, a byl nahrazen dnes pravděpodobně nejlepším žijícím extrémním bubeníkem: Janem Axelem von Blombergem, více známým jako Hellhammer; trefné jméno pochází z první kapely Gabriela Warriora, jejímž byl Jan velikým fanouškem.

O Vánocích 89 podepsali DARKTHRONE smlouvu s Peaceville Records.

V roce 1990 nahráli své první album, Soulside Journey, ve švédských Sunlight Studios za pomoci členů NIHILIST, budoucích ENTOMBED. Začali být otráveni hraním death metalu a vůbec celým death metalovým trendem. Zkrátka a dobře, na podzim začali nahrávat Goatlord, které do roku 1997 nespatřilo světlo světa.

Stejný rok MAYHEM udělali turné po severní Evropě a nahráli svou první jedinou oficiální live desku: Live In Leipzig.

Během těchto let Varg Vikernes, Harald Nævdal and Olve Eikemo hráli v death metalové kapele OLD FUNERAL.

Rok 1991 a ten následující jsou patrně ty roky, které bych volil, kdybych musel datovat zrození black metalu.

DARKTHRONE se rozhodli změnit styl a začít hrát ponurý black metal; Dag Nielsen se rozhodl odejít kvůli hudebním neshodám (i když zastal baskytaru na následujícím albu jako session member) a ostatní členové začali používat pseudonymy: Glyve Nagell je Fenriz, Ted Skjellum používá Nocturno Oculto a z Ivara Enger je Zephyrous. Začali propracovávat první black metalový masterpiece: A Blaze In The Northern Sky, natočený během léta. Vznikly rozdílné reakce fanoušků; někteří se nedokázali smířit se změnou, další je začali uctívat jako haraldy black metalu.

Jaro. První tragédie kapely MAYHEM. První ze dvou událostí, které dostaly skupinu do stavu sklíčenosti a umělecké sterility trvající několik let, a pro mnohé se kapela nikdy nevrátila do starých kolejí. Osmého dubnového dne, Dead, zpěvák a textař kapely, se po dokončení psaní textů pro nové album střelil do hlavy. O něco později opustil kapelu Necrobutcher, který byl na chvíli nahrazen Stianem Johansenem (Occultus).

Tento rok je nezapomenutelný také díky jiné důležité události pro black metalové hnutí.
obchod Helvete

Euronymous, s finanční pomocí svého otce, otevřel v Oslu Helvete („peklo“ v norštině). Tento „obchod s CD“ byl především klubem, který se stal hlavním stanem nově vzniklého „Úzkého Kruhu“, a jeho suterén byl používán pro bezbožné noční večírky. „Inner Circle“ byl nepřesně definovanou „sektou“ těch, kteří byli uvnitř black metalových ideologií, v jejichž čele stál sám Euronymous. Tím se stal symbolem s ztělesněním black metalu v očích mladíků obou částí „Kruhu“ a přitahováni tímto undergroundovým tajným hnutím, které samo o sobě rostlo víc a ví.

Ideologie navrhované tímto „Kruhem“ byly především založeny na silné antikřesťanské doktríně požadovalo návrat starých vikingských tradic a kultů, zničené a zapomenuté díky christianizaci Norska.

Uvnitř klubu „Úzkého Kruhu“ byly diskutovány a plánovány činy nezbytné k rozkřičení jejich ideologie: tak začal úkaz vypalování kostelů, jež má na svědomí 22 starých dřevěných kostelů (i z 18. století) spálených na popel během čtyř let.

Ve stejné době (1991) Vegard Tveitan (Ihsahn, kytara) a Tomas Haugen (Samoth, bicí/zpěv) přišli oba z THOU SHALT SUFFER obsadili Haavarda Elefsena (Mortiis, basa) do nové kapely inspirované BATHORY/CELTIC FROST: a tak spatřila světlo světa skupina EMPEROR. Rychle natočené a legendární demo Wrath Of The Tyrant (vydaný s Deathlike Silence od Euronyma, kapela pak brzy label opustila kvůli dezorganizaci) bylo dobře přijato a přitáhlo Candlelight Records. Byl podepsán kontrakt. Více změn v sestavě: Samoth přešel ke kytaře a nově přijatý Bård Eithun (Faust) se chytil bicích.

Mezi roky 90 a 91 vznikla nová black metalová kapela IMMORTAL, založená Abbathem (zpěv a baskytara), Demonazem (kytara) (oba zakládající členové OLD FUNERAL), Jorgem Inge Tunsbergem (kytara) a Armaggedaem (bicí). Nahráli svá první dvě dema Suffocate a Northern Upons Death. Francouzský label Listenable Productions kapelu pořádal, jestli by pro ně vytvořili „7palcový“ single, který byl napsán v posledních měsících roku.

1992. Nahrávka instrumentální části jejich nového alba De Mysteriis Dom Sathanas se nyní stalo víc než legendární deskou, Varg Vikernes byl požádán o baskytaru a Blackthorn jako druhý kytarista. K vokálům (po odvolání Occulta) byl najat Attila Csihar, talentovaný zpěvák maďarské kapely TORMENTOR. All star sestava (můžeme říct) na albu, které psalo historii. Navíc, Live In Leipzig (MAYHEM) je v této době vydáno pod Obscure Plasma/Avantgarde Records.

Po podpisu smlouvy s francouzskými Osmose Production, IMMORTAL (nyní tříčlenná kapela po odvrhnutí Jorga) byli schopni nahrát v Grieghallen Studios své třetí studiové album původně nazvané Battles In The North, ale pro vydavatelství bylo pokřtěno na Diabolical Fullmoon Mysticism. Produkováno Eirikem „Pytten“ Hundvinem, je to rychlejší, ale také více atmosférické album ve srovnání s předchozími demo nahrávkami; je možné zde začátek „mrazivého postoje“ hudby IMMORTAL, jak v hudbě tak v textech Demonaze.
Fantoft

Leden. Varg Vikernes (s novým jménem Kristian Vikernes), také známý jako Count Grishnackh, po promo CD publikuje svou desku: stejnojmenné album BURZUM bylo vydáno v roce 1992 pod Deathlike Silence Production.
Žhářství začíná: 6. června kostel Fantoft na okraji města Bergen lehne popelem díky Vargovi.
Duben. Nahráno druhé album, Det Som En Gang Var (Co bylo bylo).
Srpen. Varg začal nahrávat nové EP s pomocí basáka Samotha (EMPEROR).
Září. Dokončeno třetí dlouho hrající album: Hvis Liset Tar Oss (Když nás udeří světlo).
Tato super produkce je způsobena faktem, že pracoval na materiálu v časovém rozpětí od roku 1989 do května 1993. Což znamená, že starší album se nemusí nutně skládat z nejstarších věcí.

Po nahrávání split CD EMPEROR/ENSLAVED, na konci roku, Mortiis (který cítil nesympatie s nově přišlým Faustem) opustil kapelu a po chvíli byl nahrazen Terje Vik Sheiem (Tchort).

Léto. DARKTHRONE vydávají třetí album: Under The Funeral. Nocturno Octurno vystřídal u baskytary Daga Nielsena. A navíc, tato více ponurá a nekompromisní deska znovu rozdělila fanoušky. Pro některé z nich je tento počin masterpiece DARKTHRONE.

SATYRICON, skládající se ze Satyra (zpěv), Lemarchanda (kytar), Wargoda (basa) a Exhurtuma (bicí) nahráli své první, stejnojmenné, album. Brzy poté Wargod a Exhurtum kapelu opustili.

1993. Neklidný rok pro celou black metalovou scénu a rok, který byl obléhán médii.

EMPEROR začali nahrávat své první album, In The Nightside Eclipse, a EMPEROR/ENSLAVED vydali split CD pod Candlelight Records.

Březen. BURZUM nahráli čtvrtou dlouhohrající desku nazvanou Filosofem. Navíc, EP Aske vyšlo pod Deathlike Silence Production. Na obalu je obraz ohořelých trosek kostela Fantoft.
Srpen. Vychází i Det Som En Gang Var, ale pod Cymophane Records, což je nový Vargův vlastní label.

MAYHEM vydávají demo Deathcrush.

Euronymous
10. srpna 1993, dvacetiletý Varg Vikernes šel s jeho kamarádem Snorrem, který na něj čekal, do bytu pětadvacetiletého Euronyma. Pečlivá a krutá diskuze. Varg ubodal leadera MAYHEM k smrti. 23 zranění, dvě do hlavy, pět do krku a 16 do zad. Pak odešel z domu a zamířil k jezeru v blízkosti Osla, aby se zbavil krvavého oblečení. Dva týdny potom, co policie vyšetřovala v stále neznámém světě black metalu, byl Varg Vikernes obviněn z vraždy a zatčen.
O tomto příběhu se zrodilo mnoho legend: Euronymous také plánoval zabít Varga na základě proroctví věštce, Varg ho zabil jako oběť Satanovi a tak dále…
Jisté ale je, že Varg během soudu pořád prohlašoval, že Oystein Aarseth (Euronymous) byl pitomec a že on první začal boj s nožem v ruce.
Duch MAYHEM, zakladatel a vůdce celého black metalového underground hnutí…zemřel.
Po této události se kapela MAYHEM rozešla až do roku 1996.

Podzim. Je nahráno třetí album DARKTHRONE, Transilvanian Hunger. Poté, co je Varg uvězněn, ho Fenriz kontaktuje, aby napsal nějaké texty pro novou desku DARKTHRONE, protože by mohl ztratit svůj umělecký výraz.

Poté, co odešel Armaggedda kvůli odlišným hudebním názorům i ohledně životního stylu, nahradili ho IMMORTAL Kolgrimmem, který byl u kapely pouze okamžik, protože byl vykopnut po několika vystoupeních za lenost. Takže, IMMORTAL natočili druhou desku s Abbathem na bubnech, Pure Holocaust. Více agresivní a hrubé album. Skladby kratší a rychlejší.
V září norská televizní stanice, kvůli mediálnímu zájmu o black metal, požádala IMMORTAL o zveřejnění videa, které má být vysílané během interview. A tak špatně natočené video Call Of The Wintermoon bylo natočené během dvou hodin v ruinách, které byly použity na obal desky Diabolical Fullmoon Mysticism. Video bylo vytvořeno pouze pro tento program a nebylo nikdy publikováno.
17. listopad. IMMORTAl natočili nelegální koncert v holandském městě Bergum. V roce 1994 vyjde pod špatným názvem Live In Zandaam.

Zima. SATYRICON, nyní tvořeno dvěma členy, publikovali druhé demo: The Forest Is My Throne. Mělo slušný úspěch a přitáhlo pozornost švédské společnosti No Fashion Records, s kterou duo podepsalo smlouvu.

1994.
Transilvian Hunger je na světě.
DARKTHRONE měli velké problémy s Peaceville Records ohledně popisu na zadní straně CD a jejich přebalu: Norsk Arysk Black Metal: Norwegian Aryan Black Metal
Navíc některé „nepříjemné“ výroky Fenrize o židech potopily jejich smlouvu s Peaceville a byli přinuceni napsat dopis s veřejnou omluvou.
Tak se stalo, a na podzim, bylo natočeno nové album pod novým labelem: The Moonfog Production. Label, který vlastnil Satyr ze SATYRICON s pravidlem „spolupráce jen s Nory“.

Květen. BURZUM vydává Hvis Liset Tar Oss.
Varg Vikernes

EMPEROR vydávají In The Nightside Eclipse, s dobrou reakcí lidí i tisku, ale pro kapelu přichází špatná zpráva: Faust byl zatčen za zabití. Probodnul homosexuálního muže, který se jej snažil angažovat do Lillehammer Olympic Park, a byl odsouzen na 14 let.

Dohoda s No Fashion nefungovala dobře kvůli ekonomickým problémům během nahrávání desky. Tak se Satyr rozhodl kontaktovat další label: Tatra Productions, a tím vznikl sublabel, který se brzy stal nezávislým. Zrodilo se Moonfod Productions a pod tímto vydavatelstvím vyšel debut SATYRICON Dark Medieval Times. Když kapelu opustil Lemarchand, Satyr přibral Kjetila Haraldstadta (Frost) k natočení desky.

Na přelomu let 1994 a 1995 Varg Vikernes, v tu dobu ve vězení, natočil své první album „nového stylu“: Daudi Baldrs. Atmosférická a zcela instrumentální deska, blízká ambientní hudbě.

1995.
Významné změny v DARKTHRONE: Zephyrous, z ne zcela známých důvodů, se přátelsky rozloučil s kapelou. Vydání Total Death: více thrashově orientované album a ne v náladě předchozí čtyři black metalové masterpiece počiny. Pro mnohé se s tímto DARKTHRONE změnili a už se nikdy nevrátili do starých kolejí.

Erik, live bubeník IMMORTAL na promo turné k Pure Holocaust, odešel z kapely. (Erik přišel do kapely někdy během mixování Pure Holocaust. Je součástí obalu, ale bicí na albu nenahrával. S IMMORTAL odehrál dvě evropská turné předtím než byl vyhozen. Spáchal sebevraždu 14. října 1999. R.I.P) A tak byl Abbath přinucen hrát na bicí i na nově chystaném albu. Je to bez pochyby nejreprezentativnější deska IMMORTAL, ve kterém najdeme tématické vysvětlení textů Demonaze a vzteklých i chladných zvučností, sněhu a ledu. Třetí album se jmenuje stejně jako to první: Battles In The North.
Pro turné Sons Of Northern Darkness, Hellhammer (MAYHEM) souhlasil s bubnováním u IMMORTAL na jejich turné v roce 95. Také se objevil v prvním oficiálním videoklipu IMMORTAL.

Druhé úspěšné album SATYRICON, Shadowthrone, v kterém Samoth z EMPEROR hraje jako session kytarista a zahrál i některé klavírové části.
Satyr založil svůj první vedlejší projekt s Fenrizem (DARKTHRONE) a Karim Rueslaattenem (ex-3RD AND THE MORTAL): STORM.
Frost vydal album Blood Must Be Shed svého vedlejšího projektu, ZYKLON-B, s Samothem, Ishanem (oba z EMPEROR) a Aldrahnem (DODHEIMSGARD).

Ke konci března byl Samoth zatčen za vypálení kostela. Vypálil kostel Skjold v Rogalandu, společně se svým kamarádem Vargem Vikernesem si odseděl 16 měsíců. Ishan, téměř bez svých spoluhráčů pokračoval v práci na hudbě a textech.

1996
Leden. Misanthropy vydávají Filosofem od BURZUM.
První živé vystoupení DARKTHRONE během léta. Potom, dlouhá epizoda mlčení od Fenrize a Nocturna Oculta.
Hellhammer se rozhodl znovuzaložit MAYHEM, povolal zpět dva zakládající členy, Maniaca a Necrobutchera, a přibral nového kytaristu: Runeho Eriksena, alias Blasphemer.

Ke konci roku se Samothova kapela EMPEROR vrátila do studia, aby nahráli EP Reverence, ale s novou sestavou: Trym Torson (Tyrm), bubeník ENSLAVED, a baskytarista Jonas Alver (Alver). EP obsahovalo video CD Loss And Curse Of Reverence. Také začali nahrávat nové dlouho hrající album.

Po dlouhé a těžké práci bylo připraveno nové album SATYRICONU. Nemesis Divina, jedna z největších nahrávek od SATYRICON, vyšla do světa. Nocturno Culto (DARKTHRONE) pod pseudonymem Kveldulv zahrál na tomto albu kytaru. Taktéž je vydáno EP Meggiddo.

Horgh (bicí), vstoupil do IMMORTAL jako trvalý člen.

1997
Na začátku roku EMPEROR vydali třetí album, impozantní a skvělý masterpiece Anthems At The Welkin At Dusk. Bylo přivítáno s množstvím nadšených recenzí, kterými získala deska cenu „album roku“ v mnoha časopisech a vystřelilo EMPEROR na pozici nejlepší black metalové kapely v této době.

Čtvrtá deska IMMORTAL, Blizard Beasts.
Demonaz je přinucen opustit kapelu z důvodu vážného zranění ruky. Poranil si šlachy kvůli hraní na kytaru bez řádného rozcvičení.
Od této chvíle se Abbath postaví ke kytaře a je zavolán Ares. Ares byl session členem během turné v roce 1998, plnící funkce chybějícího baskytaristy. Byl požádán, aby zůstal s IMMORTAL jako stálý člen, ale vybral si koncentraci na svou hlavní kapelu AETERNUS.

DARKTHRONE stále chybí.
Je vydáno Goatlord z roku 1990.

Znovuzrození MAYHEM se vrátili s mini-CD Wolf´s Lair Abyss.
Jsou vyprodukované neoficiální ilegální nahrávky několika starých koncertů, Dawn Of The Black Hearts. Cover desky zobrazuje obrázek mrtvoly Deada (který se zabil) s jeho zničenou lebkou v blízkosti brokovnice, s kterou se zastřelil.
cover Dawn Of The Black Hearts kapely MAYHEM

Září. Misanthropy Records vydávají první BURZUM „album z vězení“. Daudi Baldrs, první album z trilogie neblackmetalové desky BURZUM.

1998
DARKTHRONE začali znovu pracovat na albu a Moonfog publikoval první DARKTHRONE tribute desku.

IMMORTAL nahráli pátou nahrávku (poprvé v Tagtarten´s Abyss Studios).

Léto. Varg Vikernes, ve vězení, znovu nahrává nějaký starý MIDI materiál s cílem udělat nové elektro-ambientní album.

IMMORTAL - Call Of The Wintermoon:


1999
Nová live deska MAYHEM, poprvé s novou sestavou. Mediolanum Capta Est bylo nahráno na koncertě v Miláně.

SATYRICON podepsali smlouvu s velmi známým (někteří říkají komerčním) labelem Nuclear Blast.
Vydali EP Intermezzo II, které je důležitým mezníkem v hudební evoluci SATYRICON. Vskutku, s výjimkou remixu skladby Nemesis Divina, v tomto mini CD chce Satyr nastínit budoucnost hudebního směru SATYRICON: nový track z připravovaného alba a velmi neobvyklý poloviční techno remix předchozí stopy byl vytvořen za pomoci Snorre „Blackthorn“ Ruche. Středověké vlivy jsou pryč a hudba SATYRICON se vypracovala k novým elektronickým zvukům.

At The Earth Of Winter, první album IMMORTAL zcela zkomponované Abbathem s lyrickým příspěvkem Demonaze.
Výsledek je rychlá, čistá a místy thrashově orientovaná deska, ale které je hodno všech ledových, chladných a čistých pocitů; poznávací značky IMMORTAL. Pro první koncerty se přidal ke skupině studiový session baskytarista: Iscariah z ENCHANTED, z kterého se stane stálý člen.

Květen. Misanthropy Records publikují druhou desku akustické trilogie BURZUM, Hildskialf.

IX Equilibrium, nové album EMPEROR je venku. Typický chaotický a symfonický zvuk EMPEROR je zde smíchán s více těžkými kytarami death metalu.

DARKTHRONE se vrátili s novou nahrávkou, neregulérní Ravishing Grimnes.

2000
SATYRICON mnohé překvapili vydáním Rebel Extravaganza. Naprosto odlišné album od všech předešlých, které bylo odmítnuto black metalovými „puritány“, ale také některými přijato jako masterpiece.

Znovu nahráno v Tagtarten´s Abyss Studios, nové album IMMORTAL Damned In Black následuje cestu vybranou Abbathem na At The Heart Of Winter s těžkým a thrashovým zvukem, i když stále v tradičním spojení s black metalem.

Kluci z DARKTHRONE pracují na další desce.

MAYHEM vydali první dlouho hrající nahrávku od De Mysteriis Dom Sathanas. Jmenuje se A Grand Declaration Of War. Album nenáviděné black metalovými puristy, kteří věří, že MAYHEM zemřeli s Euronymem. Je to vážně odlišná deska, hlavně díky specifickému pěveckému stylu Maniaca.

2001
Kvůli velkému počtu vedlejších projektů, EMPEROR se rozhodli opustit scénu posledním masterpiece kouskem.
Prometheus, The Discipline Of Fire And Demise je jedno z nejkomplexnějších alb kapely mísící vlivy klasické hudby s black metalem.

Svět se seznámil s novým dlouho hrajícím albem DARKTHRONE, Plaguewielder. Vyznačuje se hostujícími vokály Apollyona z AURA NOIR a Cadavera se Sverrem z AUDIOPAIN. Kapela podepíše novou smlouvu s Moonfog Productions.
SATYRICON

2002
Jaro. IMMORTAL, s kontraktem u Nuclear Blast, vydali sedmou placku, Sons Of Northern Darkness. Částečný to návrat k tvrdšímu zvuku a temnější atmosféře.

Léto. SATYRICON publikují kolekci k oslavě deseti let aktivity. Album se jmenovalo Ten Horns, Ten Diadems. Pak se v říjnu objeví nové album, Volcano. Od fanoušku jsou obviněny ze snahy o větší prodej.

DARKTHRONE za pomoci Satyra pracovali na další desce.

2003
Jaro. IMMORTAL po sedmi studiových albech oznamují rozpad.
Je možné si všimnout hosta na nové desce DIMMU BORGIR v podobě Abbatha.

Je publikována nová placka DARKTHRONE, Hate Them.

Dlouho očekávaná třetí dlouhohrající deska MAYHEM je venku a nese název Chimera.

PÁR ÚVAH
Není jednoduché porozumět a nadto vysvětlit důvody, proč black metalová hudba a tématika našla úrodnou zemi ke svému vývoji tak rychlým a násilným způsobem právě v Norsku a pak se roznesla hlavně po zemích Severní Evropy a (a kde vzniklo nové významné a zajímavé hnutí) ve východních zemích jako Polsko a další země bývalého Sovětského svazu.

V Norsku je oficiálním náboženstvím křesťanství, i když vztah populace k této věci nebyl nikdy jednoduchý a nikdy nebylo praktikováno tak moc jako za norského krále Olafa Tryggvasona, který křesťanství přinesl do země roku 995.

Ale proč všichni tito mladý kluci (vzpomeňte si, že například Euronymousovi bylo 18 let, když nahrával Deathcrush, a Samothovi bylo 17, když poprvé vypálil kostel) cítili všechnu tu nenávist ke křesťanství?

Satanismus, nebo lépe řečeno pohanství, byla možná perfektní ideologie k tomu, aby byla spojena s extrémní hudbou, a byla využita jako únik z uzavřené buržoazní mentality a odporem ke schématům předepsaných společností malé, provinciální země, která čítala s těží 5-6 miliónů obyvatel. Hudba musela být hrubá jak jen to je možné (a často mizerně nahraná) proto, aby ukázala ryzí impuls, který vykreslil hudební postoje těchto chlapců: hudební byznys byl nepřítel, kterému je nutné se vyhnout.

Ocenění hodnot starých vikingských tradic bylo alternativou, která vrhla tyto mladíky do fantastického světa, kde přirozené ctnosti byly důležité (jako odvaha, čest a vášeň), a byl daleko zkaženému světu obchodně myslící společnosti, v kterém žili. Faust, bývalý bubeník kapely EMPEROR, který byl dotázán na svou kriminalitu, odpověděl, že homosexuál, kterého zabil, byl nepřítel přírodních zákonů a že sám měl řád život dle zákona meče (tím myslel nůž, kterým muže ubodal k smrti).

IMMORTAL
Satan je archetypem vyloučeného, toho, jež žije na okraji, zavrženého za svůj odpor k perfektní společnosti. A Vikingové byli ti, kteří bojovali za to, co potřebovali a po čem toužili. Je to sen o návratu zlatého věku lidstva. Věku, kdy člověk může žít v blízkém kontaktu se Zemí a cítit se součástí „Matky Severu“. Doba, kde nebyli smíchané rasové kultury a člověk mohl být hrdý na svůj původ. Tato ideologie black metalového hnutí přinesla mnoho zmatků, kdy byli zaměňováni do jednoho s nacismem. Black metal neměl nikdy žádné stanovené politické kořeny, politické ideje byly individuální (Euronymous považoval sám sebe za socialistu), ale půda, na které všichni black metalový muzikanti zakládali svou hudbu měla jedinou ideologii: Vikernes sám sebe s láskou definoval na prvním místě jako Nora, ale to je mimo jednoduchý nacionalismus, je to tvrzení umělce, který se ztotožňuje se svou domácí zemí a její povahou (přinejmenším na začátku své kariéry…)

Země, rozhodně, poskytla hlavní umělecký vliv na téměř všechny norské black metalové skupiny.

Vikernes jednou o norských lesích řekl: „Zkuste se projít do norského lesa o půlnoci v zimě…ve skutečnosti promlouvá“. A nebyl jediným, kdo do středu svých textů vkládal temné krásy své země; a tím myslím hlavně IMMORTAL a SATYRICON. Myslím, že krajina, v které vyrůstáte a v které žijete celý svůj život, změní váš postoj vůči světu. A pokud se pokusíte žít v chladné zemi, kde celý půl rok nevidíte slunce výš než pár stupňů nad horizontem a kde nekonečné lesy pokrývají celou krajinu, jsem si jist, že lépe pochopíte, jaká je skutečná psychologická poloha za hnutím black metalu.

Každopádně, pokud většina „pagan“ black metalových kapel má něco nebo nic společného se satanismem v reálné podobě, je to velmi různorodé. Co ve zkratce znamená být satanista? Satanismus by si zasloužil celou knihu, která by ho zkoumala ve své složitosti a, bohužel, na toto téma tady nemáme prostor. (A vůbec, přečtěte si Satanskou Bibli od LaVeye, tam to máte všechno=o) Pozn.: Kozel)

Upřímně bych řekl, že můžeme tomuto hnutí lépe porozumět prozkoumáním této ideologie nenávisti proti křesťanství. Vlastně, dle mého názoru, nejvíce signifikantní a originální black metalové kapely (s ohledem na náladu, která je vykresluje a ne jenom hudba) můžeme najít ve Skandinávii a zemích Východní Evropy, kde je obyvatelstvo historicky méně spojeno s křesťanstvím než by mohli být, například, obyvatelé Francie, Itálie nebo Anglie. Místa, kde lidové tradice nejsou spojené pouze s náboženstvím, ale hlavně s atavistickým duchem spojeného s mateřskou zemí a také přírodou, kde pověry dodnes žijí tichý život (myslím karpatské oblasti a oblíbené upírské příběhy, které odtud pocházejí), tam je stále přítomný pohanský duch hluboko zakořeněný v duších obyvatel.

Také si myslím, že v tom hraje velkou, ale skrytou, roli geografická poloha a morfologie dané země. Například není v povaze Španělů být melancholičtí, zlí, smutní a introvertní a v povaze Itala zpívat o ledových krajinách a věčné tmě. Můžete si představit black metalové skladby o slunném pobřeží Itálie?

Ale není to jediná podstata black metalu. S jeho vývojem a rozšířením jiných ideologií zrodil, nebo lépe, nalezl dobrý způsob vyjádření sebe sama. K hanbě všechny tyto elementy spojené s black metalovým hnutím, jsou nyní brány jako vzor všech současných black metalových skupin. Většina nechápe jak je nesmyslné snažit se opakovat všechny charakteristiky a schémata, která byla jediná správná pro toto norské hnutí.
Proč řecké (což je asi nejméně vhodná země v celé Evropě pro uctívání Norska) black metalové kapely by měli zpívat o severských lesích?

Po všech těchto věcech je jasné jak moc black metalové hnutí, nebo lépe řečeno jeho zrození bylo striktně spojeno se zemí a časovým intervalem. Takže, co je black metal dnes?

Je možné, aby umělecké hnutí tolik spojené s ideologií a pocity lidí, jež jej začali, zůstal tou samou věcí po ztrátě všech těch prvků? Jinými slovy, je možné pokračovat v hraní toho samého black metalu norských 90. let bez očividně nesmyslných napodobitelů?

Ale, na druhou stranu, je správné, aby black metal nyní zemřel, když je doba tak uzavřená?

Někteří black metaloví „puritáni“, osobně jim ale říkám closed-minded fanoušci, nechtějí vývoj nebo změny svých oblíbených black metalových kapel stejně jako nenávidí nově vzniklé skupiny, které se snaží experimentovat. Kolik fanoušků SATYRICON se jich zřekne kvůli hudební cestě, kterou zvolil Satyr na Rebel Extravaganza?
A proč stejné opovržení bylo adresované DARKTHRONE za jejich nové desky, které „nesjou dost věrné“?
Je to jasné šílenství či prostě hluboký nedostatek senzibility, když fanoušek miluje hudební produkci umělce a upírá mu právo na vývoj, experiment a najít lepší způsob, jak vyjádřit své pocity. (Tohle je dost dobře vhodný citát i na jiné žánry, což? Pozn.: Kozel)

ARCTURUS - Deamonpainter:


Myslím si, že dnes black metal mění svou podobu. Tato cesta teoreticky začala první Vikernesovou synthetickou skladbou a prvními pracemi ARCTURUS. Od počátku kapel jako právě ARCTURUS zkoušeli experimentovat s black metalem a dnes můžeme vidět mnoho skupin hrajících něco, co má kořeny v black metalu, ale s přídavkem vlivů na tisíc způsobů. ARCTURUS, SOLEFALD, …AND OCEANS, KOVENANT, ABORYM, LUNARIS, ULVER, FLEURETY, ENID, jsou jen některé názvy nových i starých kapel. Je stále možné to nazývat „black metalem“? Neměli bychom dnes interpretovat klasifikaci black metal v novým, otevřeným způsobem?

Elektronická a industriální tempa (která berou důležité části black metalu a že, bych řekl, to bude nejbohatší vývoj), folkové vlivy (založené prvními pracemi ULVER a SATYRICON), vkládání klasiky, zvučnost nového věku…black metal je bezpochyby (a navzdory tomu, kdo chce, aby byl statický a uzavřený) metalovým sub-žánrem, který je více otevřený pro kontaminaci nekonečným počtem forem hudby. A já nevěřím, že existuje v přírodě bytost, která neprochází evolucí a změnami.

Takže, proč pohrdat experimenty s žánrem, který se zrodil jako většina extrémních stylů?

Žádné komentáře:

Okomentovat