V jednom z prvních
dílů našeho seriálu jsme se věnovali black metalu.
Na konci příspěvku jsme avizovali, že se vrátíme
k tématu Norského black metalu. Tato chvíle
nastala a nabídneme vám svým způsobem vlastně
vyprávění o tom, co se jednou stalo za sedmero horami
a sedmero řekami, v zemi pohádkové plné
skřítků, draků, čarodějů a mnoha dalších
zvláštních bytostí.
(Nicméně je nutno upozornit, že
nejsem autorem předlohy, kterou jsem pouze
pomocí svých sil přeložil do češtiny, pozn.: Kozel)
KOŘENY TEMNOTY
ZAČÁTEK
Tak jako pro většinu uměleckých
hnutí, je velmi složité u black metalu určit přesné
datum jeho počátku. Ale není těžké určit, že
black metalová hudba se původně narodila v této
kouzelné zemi lesů, sněhu a majestátních hor.
Tou zemí je Norsko – a není to žádná
náhoda, jak ještě uvidíme.
Před založením první
z šesti velkých norských BM kapel, MAYHEM, roku
1984, nebyly v zemi žádné skupiny, které
bychom mohli označit jako „black metal“, jak je známe po
„Norské revoluci“. Ale pokud chceme najít
nejvzdálenější kořeny hnutí, musíme se
odvolat na skupiny, které ovlivnily první norské
sestavy. Mluvím především o HELLHAMMER a CELTIC FROST
Toma Gabriela Warriora a také o VENOM a MERCIFUL FATE, ale
stejně tak o thrashově orientovaných bandách KREATOR,
DESTRUCTION nebo SODOM, stejně jako POSSESSED a BATHORY.
Přímé
kořeny přesto číhají v druhé demo
nahrávce (téměř současník dema Voice Of A
Tortured Skull) MAYHEM nazvané Pure Fucking Armaggedon.
Øystein Aarseth, lépe známý jako
Destructor (přezdívka, která byla brzy změněna na
Euronymous), společně se svým kamarádem Kjetilem
Manheimem (bicí) a Jørnem Stubberudem (nebo
Necrobutcherem) (baskytara), a také rekrutovaným
„Billy“ Messiahem (zpěv) a nahráli toto demo, které
se stalo legendárním.
To se psal rok
1986.
Ve stejném
roce, jiný mladý kluk jménem Gylve Nagell,
založil death metalovou kapelu BLACK DEATH společně s Dagem
Nielsenem a Andersem Risbergetem, inspirováni řadou skupin
jako CRYPTIC SLAUGHTER, CELTIC FROST, DEEP PURPLE a thrash metalem
obecně.
O rok později,
roku 1987, MAYHEM vydali pod Postercorpse Music Inc. druhé
legendární demo: Deathcrush, s novým
švédským zpěvákem Svenem Erikem Kristiansenem,
alias Maniac. Žádná z těchto nahrávek
nebyla zamýšlena jako black metal jak ho známe; byl to
víc thrash-death orientovaný zvuk, třebaže už měli
několik nových tušení.
Ivar Enger
spojil DARKTHRONE.
1988, DARKTHRONE
nahráli první demo Land Of Frost. Kvůli
odstoupení Anderse, Gylve, nyní známý
jako Fenriz (Fenris byl – a je – obludný vlk ve
skandinávské mytologii) přibral nového
kytaristu: Teda Skjelluma.
1989,
Euronymous a Yngve Ohlin alias Dead (nový zpěvák
z MORBID, který nahradil Maniaca) založili Deathlike
Silence Production, label, který pomohl některým dnes
velmi známým skupinám, především BURZUM
Varga Virkenese. Navíc, Manheim opustil kapelu, a byl nahrazen
dnes pravděpodobně nejlepším žijícím
extrémním bubeníkem: Janem Axelem von
Blombergem, více známým jako Hellhammer; trefné
jméno pochází z první kapely
Gabriela Warriora, jejímž byl Jan velikým fanouškem.
O Vánocích
89 podepsali DARKTHRONE smlouvu s Peaceville Records.
V roce 1990
nahráli své první album, Soulside Journey,
ve švédských Sunlight Studios za pomoci členů
NIHILIST, budoucích ENTOMBED. Začali být otráveni
hraním death metalu a vůbec celým death metalovým
trendem. Zkrátka a dobře, na podzim začali nahrávat
Goatlord, které do roku 1997 nespatřilo světlo světa.
Stejný
rok MAYHEM udělali turné po severní Evropě a nahráli
svou první jedinou oficiální live desku: Live
In Leipzig.
Během těchto
let Varg Vikernes, Harald Nævdal and Olve Eikemo hráli
v death metalové kapele OLD FUNERAL.
Rok 1991
a ten následující jsou patrně ty roky, které
bych volil, kdybych musel datovat zrození black metalu.
DARKTHRONE se
rozhodli změnit styl a začít hrát ponurý black
metal; Dag Nielsen se rozhodl odejít kvůli hudebním
neshodám (i když zastal baskytaru na následujícím
albu jako session member) a ostatní členové začali
používat pseudonymy: Glyve Nagell je Fenriz, Ted Skjellum
používá Nocturno Oculto a z Ivara Enger
je Zephyrous. Začali propracovávat první black
metalový masterpiece: A Blaze In The Northern Sky,
natočený během léta. Vznikly rozdílné
reakce fanoušků; někteří se nedokázali smířit
se změnou, další je začali uctívat jako haraldy
black metalu.
Jaro. První
tragédie kapely MAYHEM. První ze dvou událostí,
které dostaly skupinu do stavu sklíčenosti a umělecké
sterility trvající několik let, a pro mnohé se
kapela nikdy nevrátila do starých kolejí. Osmého
dubnového dne, Dead, zpěvák a textař kapely, se po
dokončení psaní textů pro nové album střelil
do hlavy. O něco později opustil kapelu Necrobutcher, který
byl na chvíli nahrazen Stianem Johansenem (Occultus).
Tento rok je
nezapomenutelný také díky jiné důležité
události pro black metalové hnutí.
Euronymous,
s finanční pomocí svého otce, otevřel
v Oslu Helvete („peklo“ v norštině). Tento „obchod
s CD“ byl především klubem, který se stal
hlavním stanem nově vzniklého „Úzkého
Kruhu“, a jeho suterén byl používán pro
bezbožné noční večírky. „Inner Circle“
byl nepřesně definovanou „sektou“ těch, kteří byli
uvnitř black metalových ideologií, v jejichž
čele stál sám Euronymous. Tím se stal symbolem
s ztělesněním black metalu v očích mladíků
obou částí „Kruhu“ a přitahováni tímto
undergroundovým tajným hnutím, které samo
o sobě rostlo víc a ví.
Ideologie
navrhované tímto „Kruhem“ byly především
založeny na silné antikřesťanské doktríně
požadovalo návrat starých vikingských tradic a
kultů, zničené a zapomenuté díky
christianizaci Norska.
Uvnitř klubu
„Úzkého Kruhu“ byly diskutovány a plánovány
činy nezbytné k rozkřičení jejich ideologie:
tak začal úkaz vypalování kostelů, jež má
na svědomí 22 starých dřevěných kostelů (i
z 18. století) spálených na popel během
čtyř let.
Ve stejné
době (1991) Vegard Tveitan (Ihsahn, kytara) a Tomas Haugen (Samoth,
bicí/zpěv) přišli oba z THOU SHALT SUFFER obsadili
Haavarda Elefsena (Mortiis, basa) do nové kapely inspirované
BATHORY/CELTIC FROST: a tak spatřila světlo světa skupina EMPEROR.
Rychle natočené a legendární demo Wrath Of
The Tyrant (vydaný s Deathlike Silence od Euronyma,
kapela pak brzy label opustila kvůli dezorganizaci) bylo dobře
přijato a přitáhlo Candlelight Records. Byl podepsán
kontrakt. Více změn v sestavě: Samoth přešel ke
kytaře a nově přijatý Bård Eithun (Faust) se chytil
bicích.
Mezi roky 90 a
91 vznikla nová black metalová kapela IMMORTAL,
založená Abbathem (zpěv a baskytara), Demonazem (kytara)
(oba zakládající členové OLD FUNERAL),
Jorgem Inge Tunsbergem (kytara) a Armaggedaem (bicí). Nahráli
svá první dvě dema Suffocate a Northern
Upons Death. Francouzský label Listenable Productions
kapelu pořádal, jestli by pro ně vytvořili „7palcový“
single, který byl napsán v posledních
měsících roku.
1992.
Nahrávka instrumentální části jejich
nového alba De Mysteriis Dom Sathanas se nyní
stalo víc než legendární deskou, Varg Vikernes
byl požádán o baskytaru a Blackthorn jako druhý
kytarista. K vokálům (po odvolání Occulta)
byl najat Attila Csihar, talentovaný zpěvák maďarské
kapely TORMENTOR. All star sestava (můžeme říct) na albu,
které psalo historii. Navíc, Live In Leipzig
(MAYHEM) je v této době vydáno pod Obscure
Plasma/Avantgarde Records.
Po podpisu
smlouvy s francouzskými Osmose Production, IMMORTAL (nyní
tříčlenná kapela po odvrhnutí Jorga) byli
schopni nahrát v Grieghallen Studios své třetí
studiové album původně nazvané Battles In The
North, ale pro vydavatelství bylo pokřtěno na Diabolical
Fullmoon Mysticism. Produkováno Eirikem „Pytten“
Hundvinem, je to rychlejší, ale také více
atmosférické album ve srovnání
s předchozími demo nahrávkami; je možné
zde začátek „mrazivého postoje“ hudby IMMORTAL,
jak v hudbě tak v textech Demonaze.
Leden. Varg
Vikernes (s novým jménem Kristian Vikernes), také
známý jako Count Grishnackh, po promo CD publikuje svou
desku: stejnojmenné album BURZUM bylo vydáno v roce
1992 pod Deathlike Silence Production.
Žhářství
začíná: 6. června kostel Fantoft na okraji města
Bergen lehne popelem díky Vargovi.
Duben. Nahráno
druhé album, Det Som En Gang Var (Co bylo bylo).
Srpen. Varg
začal nahrávat nové EP s pomocí basáka
Samotha (EMPEROR).
Září.
Dokončeno třetí dlouho hrající album: Hvis
Liset Tar Oss (Když nás udeří světlo).
Tato super
produkce je způsobena faktem, že pracoval na materiálu
v časovém rozpětí od roku 1989 do května 1993.
Což znamená, že starší album se nemusí nutně
skládat z nejstarších věcí.
Po nahrávání
split CD EMPEROR/ENSLAVED, na konci roku, Mortiis (který cítil
nesympatie s nově přišlým Faustem) opustil kapelu a po
chvíli byl nahrazen Terje Vik Sheiem (Tchort).
Léto.
DARKTHRONE vydávají třetí album: Under The
Funeral. Nocturno Octurno vystřídal u baskytary Daga
Nielsena. A navíc, tato více ponurá a
nekompromisní deska znovu rozdělila fanoušky. Pro některé
z nich je tento počin masterpiece DARKTHRONE.
SATYRICON,
skládající se ze Satyra (zpěv), Lemarchanda
(kytar), Wargoda (basa) a Exhurtuma (bicí) nahráli své
první, stejnojmenné, album. Brzy poté Wargod a
Exhurtum kapelu opustili.
1993.
Neklidný rok pro celou black metalovou scénu a rok,
který byl obléhán médii.
EMPEROR začali
nahrávat své první album, In The Nightside
Eclipse, a EMPEROR/ENSLAVED vydali split CD pod Candlelight
Records.
Březen. BURZUM
nahráli čtvrtou dlouhohrající desku nazvanou
Filosofem. Navíc, EP Aske vyšlo pod Deathlike
Silence Production. Na obalu je obraz ohořelých trosek
kostela Fantoft.
Srpen. Vychází
i Det Som En Gang Var, ale pod Cymophane Records, což je nový
Vargův vlastní label.
MAYHEM vydávají
demo Deathcrush.
Euronymous |
O tomto příběhu
se zrodilo mnoho legend: Euronymous také plánoval zabít
Varga na základě proroctví věštce, Varg ho zabil
jako oběť Satanovi a tak dále…
Jisté ale
je, že Varg během soudu pořád prohlašoval, že Oystein
Aarseth (Euronymous) byl pitomec a že on první začal boj
s nožem v ruce.
Duch MAYHEM,
zakladatel a vůdce celého black metalového underground
hnutí…zemřel.
Po této
události se kapela MAYHEM rozešla až do roku 1996.
Podzim. Je
nahráno třetí album DARKTHRONE, Transilvanian
Hunger. Poté, co je Varg uvězněn, ho Fenriz kontaktuje,
aby napsal nějaké texty pro novou desku DARKTHRONE, protože
by mohl ztratit svůj umělecký výraz.
Poté, co
odešel Armaggedda kvůli odlišným hudebním názorům
i ohledně životního stylu, nahradili ho IMMORTAL Kolgrimmem,
který byl u kapely pouze okamžik, protože byl vykopnut po
několika vystoupeních za lenost. Takže, IMMORTAL natočili
druhou desku s Abbathem na bubnech, Pure Holocaust. Více
agresivní a hrubé album. Skladby kratší a
rychlejší.
V září
norská televizní stanice, kvůli mediálnímu
zájmu o black metal, požádala IMMORTAL o zveřejnění
videa, které má být vysílané během
interview. A tak špatně natočené video Call Of The
Wintermoon bylo natočené během dvou hodin v ruinách,
které byly použity na obal desky Diabolical Fullmoon
Mysticism. Video bylo vytvořeno pouze pro tento program a nebylo
nikdy publikováno.
17. listopad.
IMMORTAl natočili nelegální koncert v holandském
městě Bergum. V roce 1994 vyjde pod špatným názvem
Live In Zandaam.
Zima. SATYRICON,
nyní tvořeno dvěma členy, publikovali druhé demo:
The Forest Is My Throne. Mělo slušný úspěch a
přitáhlo pozornost švédské společnosti No
Fashion Records, s kterou duo podepsalo smlouvu.
1994.
Transilvian
Hunger je na světě.
DARKTHRONE měli
velké problémy s Peaceville Records ohledně
popisu na zadní straně CD a jejich přebalu: Norsk Arysk
Black Metal: Norwegian Aryan Black Metal
Navíc
některé „nepříjemné“ výroky Fenrize
o židech potopily jejich smlouvu s Peaceville a byli přinuceni
napsat dopis s veřejnou omluvou.
Tak se stalo, a
na podzim, bylo natočeno nové album pod novým labelem:
The Moonfog Production. Label, který vlastnil Satyr ze
SATYRICON s pravidlem „spolupráce jen s Nory“.
Květen. BURZUM
vydává Hvis Liset Tar Oss.
EMPEROR vydávají
In The Nightside Eclipse, s dobrou reakcí lidí
i tisku, ale pro kapelu přichází špatná
zpráva: Faust byl zatčen za zabití. Probodnul
homosexuálního muže, který se jej snažil
angažovat do Lillehammer Olympic Park, a byl odsouzen na 14 let.
Dohoda s No
Fashion nefungovala dobře kvůli ekonomickým problémům
během nahrávání desky. Tak se Satyr rozhodl
kontaktovat další label: Tatra Productions, a tím
vznikl sublabel, který se brzy stal nezávislým.
Zrodilo se Moonfod Productions a pod tímto vydavatelstvím
vyšel debut SATYRICON Dark Medieval Times. Když kapelu
opustil Lemarchand, Satyr přibral Kjetila Haraldstadta (Frost)
k natočení desky.
Na přelomu let
1994 a 1995 Varg Vikernes, v tu dobu ve vězení, natočil
své první album „nového stylu“: Daudi
Baldrs. Atmosférická a zcela instrumentální
deska, blízká ambientní hudbě.
1995.
Významné
změny v DARKTHRONE: Zephyrous, z ne zcela známých
důvodů, se přátelsky rozloučil s kapelou. Vydání
Total Death: více thrashově orientované album a
ne v náladě předchozí čtyři black metalové
masterpiece počiny. Pro mnohé se s tímto
DARKTHRONE změnili a už se nikdy nevrátili do starých
kolejí.
Erik, live
bubeník IMMORTAL na promo turné k Pure
Holocaust, odešel z kapely. (Erik přišel do kapely někdy
během mixování Pure Holocaust. Je součástí
obalu, ale bicí na albu nenahrával. S IMMORTAL
odehrál dvě evropská turné předtím než
byl vyhozen. Spáchal sebevraždu 14. října 1999.
R.I.P) A tak byl Abbath přinucen hrát na bicí i na
nově chystaném albu. Je to bez pochyby nejreprezentativnější
deska IMMORTAL, ve kterém najdeme tématické
vysvětlení textů Demonaze a vzteklých i chladných
zvučností, sněhu a ledu. Třetí album se jmenuje
stejně jako to první: Battles In The North.
Pro turné
Sons Of Northern Darkness, Hellhammer (MAYHEM) souhlasil s bubnováním
u IMMORTAL na jejich turné v roce 95. Také se
objevil v prvním oficiálním videoklipu
IMMORTAL.
Druhé
úspěšné album SATYRICON, Shadowthrone, v kterém
Samoth z EMPEROR hraje jako session kytarista a zahrál i
některé klavírové části.
Satyr založil
svůj první vedlejší projekt s Fenrizem
(DARKTHRONE) a Karim Rueslaattenem (ex-3RD AND THE MORTAL): STORM.
Frost vydal
album Blood Must Be Shed svého vedlejšího
projektu, ZYKLON-B, s Samothem, Ishanem (oba z EMPEROR) a
Aldrahnem (DODHEIMSGARD).
Ke konci března
byl Samoth zatčen za vypálení kostela. Vypálil
kostel Skjold v Rogalandu, společně se svým kamarádem
Vargem Vikernesem si odseděl 16 měsíců. Ishan, téměř
bez svých spoluhráčů pokračoval v práci
na hudbě a textech.
1996
Leden.
Misanthropy vydávají Filosofem od BURZUM.
První
živé vystoupení DARKTHRONE během léta. Potom,
dlouhá epizoda mlčení od Fenrize a Nocturna Oculta.
Hellhammer se
rozhodl znovuzaložit MAYHEM, povolal zpět dva zakládající
členy, Maniaca a Necrobutchera, a přibral nového kytaristu:
Runeho Eriksena, alias Blasphemer.
Ke konci roku se
Samothova kapela EMPEROR vrátila do studia, aby nahráli
EP Reverence, ale s novou sestavou: Trym Torson (Tyrm),
bubeník ENSLAVED, a baskytarista Jonas Alver (Alver). EP
obsahovalo video CD Loss And Curse Of Reverence. Také
začali nahrávat nové dlouho hrající
album.
Po dlouhé
a těžké práci bylo připraveno nové album
SATYRICONU. Nemesis Divina, jedna z největších
nahrávek od SATYRICON, vyšla do světa. Nocturno Culto
(DARKTHRONE) pod pseudonymem Kveldulv zahrál na tomto albu
kytaru. Taktéž je vydáno EP Meggiddo.
Horgh (bicí),
vstoupil do IMMORTAL jako trvalý člen.
1997
Na začátku roku EMPEROR vydali
třetí album, impozantní a skvělý masterpiece
Anthems At The Welkin At Dusk. Bylo přivítáno
s množstvím nadšených recenzí, kterými
získala deska cenu „album roku“ v mnoha časopisech a
vystřelilo EMPEROR na pozici nejlepší black metalové
kapely v této době.
Čtvrtá deska IMMORTAL, Blizard
Beasts.
Demonaz je přinucen opustit kapelu
z důvodu vážného zranění ruky. Poranil
si šlachy kvůli hraní na kytaru bez řádného
rozcvičení.
Od této chvíle se Abbath
postaví ke kytaře a je zavolán Ares. Ares byl session
členem během turné v roce 1998, plnící
funkce chybějícího baskytaristy. Byl požádán,
aby zůstal s IMMORTAL jako stálý člen, ale
vybral si koncentraci na svou hlavní kapelu AETERNUS.
DARKTHRONE stále chybí.
Je vydáno Goatlord z roku
1990.
Znovuzrození MAYHEM se vrátili
s mini-CD Wolf´s Lair Abyss.
Jsou vyprodukované neoficiální
ilegální nahrávky několika starých
koncertů, Dawn Of The Black Hearts. Cover desky zobrazuje
obrázek mrtvoly Deada (který se zabil) s jeho
zničenou lebkou v blízkosti brokovnice, s kterou se
zastřelil.
Září. Misanthropy
Records vydávají první BURZUM „album
z vězení“. Daudi Baldrs, první album z
trilogie neblackmetalové desky BURZUM.
1998
DARKTHRONE začali znovu pracovat na
albu a Moonfog publikoval první DARKTHRONE tribute desku.
IMMORTAL nahráli pátou
nahrávku (poprvé v Tagtarten´s Abyss
Studios).
Léto. Varg Vikernes, ve vězení,
znovu nahrává nějaký starý MIDI materiál
s cílem udělat nové elektro-ambientní
album.
IMMORTAL - Call Of The Wintermoon:
IMMORTAL - Call Of The Wintermoon:
1999
Nová live deska MAYHEM, poprvé
s novou sestavou. Mediolanum Capta Est bylo nahráno
na koncertě v Miláně.
SATYRICON podepsali smlouvu s velmi
známým (někteří říkají
komerčním) labelem Nuclear Blast.
Vydali EP Intermezzo II, které
je důležitým mezníkem v hudební evoluci
SATYRICON. Vskutku, s výjimkou remixu skladby Nemesis
Divina, v tomto mini CD chce Satyr nastínit
budoucnost hudebního směru SATYRICON: nový track
z připravovaného alba a velmi neobvyklý poloviční
techno remix předchozí stopy byl vytvořen za pomoci Snorre
„Blackthorn“ Ruche. Středověké vlivy jsou pryč a hudba
SATYRICON se vypracovala k novým elektronickým
zvukům.
At The Earth Of Winter, první
album IMMORTAL zcela zkomponované Abbathem s lyrickým
příspěvkem Demonaze.
Výsledek je rychlá, čistá
a místy thrashově orientovaná deska, ale které
je hodno všech ledových, chladných a čistých
pocitů; poznávací značky IMMORTAL. Pro první
koncerty se přidal ke skupině studiový session baskytarista:
Iscariah z ENCHANTED, z kterého se stane stálý
člen.
Květen. Misanthropy Records publikují
druhou desku akustické trilogie BURZUM, Hildskialf.
IX Equilibrium, nové
album EMPEROR je venku. Typický chaotický a symfonický
zvuk EMPEROR je zde smíchán s více těžkými
kytarami death metalu.
DARKTHRONE se vrátili s novou
nahrávkou, neregulérní Ravishing Grimnes.
2000
SATYRICON mnohé překvapili
vydáním Rebel Extravaganza. Naprosto odlišné
album od všech předešlých, které bylo odmítnuto
black metalovými „puritány“, ale také
některými přijato jako masterpiece.
Znovu nahráno v Tagtarten´s
Abyss Studios, nové album IMMORTAL Damned In Black
následuje cestu vybranou Abbathem na At The Heart Of
Winter s těžkým a thrashovým zvukem, i když
stále v tradičním spojení s black
metalem.
Kluci z DARKTHRONE pracují
na další desce.
MAYHEM vydali první dlouho
hrající nahrávku od De Mysteriis Dom
Sathanas. Jmenuje se A Grand Declaration Of War. Album
nenáviděné black metalovými puristy, kteří
věří, že MAYHEM zemřeli s Euronymem. Je to vážně
odlišná deska, hlavně díky specifickému
pěveckému stylu Maniaca.
2001
Kvůli velkému počtu vedlejších
projektů, EMPEROR se rozhodli opustit scénu posledním
masterpiece kouskem.
Prometheus, The Discipline Of Fire
And Demise je jedno z nejkomplexnějších alb kapely
mísící vlivy klasické hudby s black
metalem.
Svět se seznámil s novým
dlouho hrajícím albem DARKTHRONE, Plaguewielder.
Vyznačuje se hostujícími vokály Apollyona
z AURA NOIR a Cadavera se Sverrem z AUDIOPAIN. Kapela
podepíše novou smlouvu s Moonfog Productions.
2002
Jaro. IMMORTAL, s kontraktem u
Nuclear Blast, vydali sedmou placku, Sons Of Northern Darkness.
Částečný to návrat k tvrdšímu
zvuku a temnější atmosféře.
Léto. SATYRICON publikují
kolekci k oslavě deseti let aktivity. Album se jmenovalo Ten
Horns, Ten Diadems. Pak se v říjnu objeví
nové album, Volcano. Od fanoušku jsou obviněny ze
snahy o větší prodej.
DARKTHRONE za pomoci Satyra pracovali
na další desce.
2003
Jaro. IMMORTAL po sedmi studiových
albech oznamují rozpad.
Je možné si všimnout hosta na
nové desce DIMMU BORGIR v podobě Abbatha.
Je publikována nová
placka DARKTHRONE, Hate Them.
Dlouho očekávaná třetí
dlouhohrající deska MAYHEM je venku a nese název
Chimera.
PÁR ÚVAH
Není jednoduché porozumět
a nadto vysvětlit důvody, proč black metalová hudba a
tématika našla úrodnou zemi ke svému vývoji
tak rychlým a násilným způsobem právě
v Norsku a pak se roznesla hlavně po zemích Severní
Evropy a (a kde vzniklo nové významné a zajímavé
hnutí) ve východních zemích jako Polsko a
další země bývalého Sovětského svazu.
V Norsku je oficiálním
náboženstvím křesťanství, i když vztah
populace k této věci nebyl nikdy jednoduchý a
nikdy nebylo praktikováno tak moc jako za norského
krále Olafa Tryggvasona, který křesťanství
přinesl do země roku 995.
Ale proč všichni tito mladý
kluci (vzpomeňte si, že například Euronymousovi bylo 18
let, když nahrával Deathcrush, a Samothovi bylo 17,
když poprvé vypálil kostel) cítili všechnu tu
nenávist ke křesťanství?
Satanismus, nebo lépe řečeno
pohanství, byla možná perfektní ideologie
k tomu, aby byla spojena s extrémní hudbou, a
byla využita jako únik z uzavřené buržoazní
mentality a odporem ke schématům předepsaných
společností malé, provinciální země,
která čítala s těží 5-6 miliónů
obyvatel. Hudba musela být hrubá jak jen to je možné
(a často mizerně nahraná) proto, aby ukázala ryzí
impuls, který vykreslil hudební postoje těchto
chlapců: hudební byznys byl nepřítel, kterému
je nutné se vyhnout.
Ocenění hodnot starých
vikingských tradic bylo alternativou, která vrhla tyto
mladíky do fantastického světa, kde přirozené
ctnosti byly důležité (jako odvaha, čest a vášeň),
a byl daleko zkaženému světu obchodně myslící
společnosti, v kterém žili. Faust, bývalý
bubeník kapely EMPEROR, který byl dotázán
na svou kriminalitu, odpověděl, že homosexuál, kterého
zabil, byl nepřítel přírodních zákonů
a že sám měl řád život dle zákona meče (tím
myslel nůž, kterým muže ubodal k smrti).
IMMORTAL |
Země, rozhodně, poskytla hlavní
umělecký vliv na téměř všechny norské black
metalové skupiny.
Vikernes jednou o norských
lesích řekl: „Zkuste se projít do norského
lesa o půlnoci v zimě…ve skutečnosti promlouvá“. A
nebyl jediným, kdo do středu svých textů vkládal
temné krásy své země; a tím myslím
hlavně IMMORTAL a SATYRICON. Myslím, že krajina, v které
vyrůstáte a v které žijete celý svůj
život, změní váš postoj vůči světu. A pokud se
pokusíte žít v chladné zemi, kde celý
půl rok nevidíte slunce výš než pár stupňů
nad horizontem a kde nekonečné lesy pokrývají
celou krajinu, jsem si jist, že lépe pochopíte, jaká
je skutečná psychologická poloha za hnutím
black metalu.
Každopádně, pokud většina
„pagan“ black metalových kapel má něco nebo nic
společného se satanismem v reálné podobě,
je to velmi různorodé. Co ve zkratce znamená být
satanista? Satanismus by si zasloužil celou knihu, která by
ho zkoumala ve své složitosti a, bohužel, na toto téma
tady nemáme prostor. (A vůbec, přečtěte si Satanskou Bibli
od LaVeye, tam to máte všechno=o) Pozn.: Kozel)
Upřímně bych řekl, že můžeme
tomuto hnutí lépe porozumět prozkoumáním
této ideologie nenávisti proti křesťanství.
Vlastně, dle mého názoru, nejvíce signifikantní
a originální black metalové kapely (s ohledem na
náladu, která je vykresluje a ne jenom hudba) můžeme
najít ve Skandinávii a zemích Východní
Evropy, kde je obyvatelstvo historicky méně spojeno
s křesťanstvím než by mohli být, například,
obyvatelé Francie, Itálie nebo Anglie. Místa,
kde lidové tradice nejsou spojené pouze s náboženstvím,
ale hlavně s atavistickým duchem spojeného
s mateřskou zemí a také přírodou, kde
pověry dodnes žijí tichý život (myslím
karpatské oblasti a oblíbené upírské
příběhy, které odtud pocházejí), tam je
stále přítomný pohanský duch hluboko
zakořeněný v duších obyvatel.
Také si myslím, že v tom
hraje velkou, ale skrytou, roli geografická poloha a
morfologie dané země. Například není v povaze
Španělů být melancholičtí, zlí, smutní
a introvertní a v povaze Itala zpívat o ledových
krajinách a věčné tmě. Můžete si představit black
metalové skladby o slunném pobřeží Itálie?
Ale není to jediná
podstata black metalu. S jeho vývojem a rozšířením
jiných ideologií zrodil, nebo lépe, nalezl dobrý
způsob vyjádření sebe sama. K hanbě všechny
tyto elementy spojené s black metalovým hnutím,
jsou nyní brány jako vzor všech současných
black metalových skupin. Většina nechápe jak je
nesmyslné snažit se opakovat všechny charakteristiky a
schémata, která byla jediná správná
pro toto norské hnutí.
Proč řecké (což je asi
nejméně vhodná země v celé Evropě pro
uctívání Norska) black metalové kapely by
měli zpívat o severských lesích?
Po všech těchto věcech je jasné
jak moc black metalové hnutí, nebo lépe řečeno
jeho zrození bylo striktně spojeno se zemí a časovým
intervalem. Takže, co je black metal dnes?
Je možné, aby umělecké
hnutí tolik spojené s ideologií a pocity
lidí, jež jej začali, zůstal tou samou věcí po
ztrátě všech těch prvků? Jinými slovy, je možné
pokračovat v hraní toho samého black metalu
norských 90. let bez očividně nesmyslných
napodobitelů?
Ale, na druhou stranu, je správné,
aby black metal nyní zemřel, když je doba tak uzavřená?
Někteří black metaloví
„puritáni“, osobně jim ale říkám
closed-minded fanoušci, nechtějí vývoj nebo změny
svých oblíbených black metalových kapel
stejně jako nenávidí nově vzniklé skupiny,
které se snaží experimentovat. Kolik fanoušků
SATYRICON se jich zřekne kvůli hudební cestě, kterou zvolil
Satyr na Rebel Extravaganza?
A proč stejné opovržení
bylo adresované DARKTHRONE za jejich nové desky, které
„nesjou dost věrné“?
Je to jasné šílenství
či prostě hluboký nedostatek senzibility, když fanoušek
miluje hudební produkci umělce a upírá mu právo
na vývoj, experiment a najít lepší způsob, jak
vyjádřit své pocity. (Tohle je dost dobře vhodný
citát i na jiné žánry, což? Pozn.: Kozel)
ARCTURUS - Deamonpainter:
ARCTURUS - Deamonpainter:
Myslím si, že dnes black metal
mění svou podobu. Tato cesta teoreticky začala první
Vikernesovou synthetickou skladbou a prvními pracemi ARCTURUS.
Od počátku kapel jako právě ARCTURUS zkoušeli
experimentovat s black metalem a dnes můžeme vidět mnoho
skupin hrajících něco, co má kořeny v black
metalu, ale s přídavkem vlivů na tisíc způsobů.
ARCTURUS, SOLEFALD, …AND OCEANS, KOVENANT, ABORYM, LUNARIS, ULVER,
FLEURETY, ENID, jsou jen některé názvy nových i
starých kapel. Je stále možné to nazývat
„black metalem“? Neměli bychom dnes interpretovat klasifikaci
black metal v novým, otevřeným způsobem?
Elektronická a industriální
tempa (která berou důležité části black
metalu a že, bych řekl, to bude nejbohatší vývoj),
folkové vlivy (založené prvními pracemi ULVER a
SATYRICON), vkládání klasiky, zvučnost nového
věku…black metal je bezpochyby (a navzdory tomu, kdo chce, aby byl
statický a uzavřený) metalovým sub-žánrem,
který je více otevřený pro kontaminaci
nekonečným počtem forem hudby. A já nevěřím,
že existuje v přírodě bytost, která neprochází
evolucí a změnami.
Takže, proč pohrdat experimenty
s žánrem, který se zrodil jako většina
extrémních stylů?
Žádné komentáře:
Okomentovat