Melodic death metal (označovaný
i jako melodeath nebo MDM) je styl kombinující elementy
New Wave Of British Heavy Metal (NWOBHM) a death metalu. Styl se
vyvinul během první poloviny devadesátých let,
v první řadě v Anglii a Skandinávii. Zvlášť
Skandinávie zpopularizovala tento žánr, který
se brzy začal centralizovat do okolí švédského
Gothenburgu a zplodil místní scénu nazývanou
„gothenburský metal“. Tento „gothenburský“ styl
následně inspiroval mnoho kapel ve Spojených státech,
což v této zemi vedlo ke vzkvétajícímu
hnutí.
CHARAKTERISTIKA
Melodeath využívá složky
NWOBHM, zvláště pak rychlé riffy a linky harmonické
kytary, ale je také ovlivněn charakteristickými rysy
death metalu jako jsou silně zkreslené kytary, rychlé
double bass bicí a občasný blast beat. Hlasový
projev stylu je kombinace harsh screamingu, čistých vokálů
a death growlingu.
KOŘENY A HISTORIE
Zásluhy za popularitu žánru
mohou být přisouzeny nahrávkám z poloviny
90. let kapelám IN FLAMES, AT THE GATES a DARK TRANQUILLITY,
kteří položili základ Gothenburgské metalové
scéně.
Další klíčovou kapelou
definující melodic death metal byla britská
skupina CARCASS, kteří začali jako grindcore parta, ale
přešli na melodeath cestu a pomohli propagovat tento styl s albem
Heartwork (1993) a definovat melodeath jako originální
žánr.
V pozdější 90. letech
začaly melodic death metalové kapely přidávat více
melodických refrénů a používaly klávesy
znatelněji než ostatní death metalové skupiny; jejich
texty, na rozdíl od death metalových, se primárně
nezaměřovaly na smrt, násilí, hrůzu nebo krev.
Melodeath měl vliv na rozrůzněnost moderního metalcoru,
především na stoupající důležitost melodic
metalcoru po roce 2000, zvláště ve Spojených státech.
Mnoho kapel, které byly
považovány za melodic death metal jsou součástí
hnutí švédského death metalu nazvaného
„gothenburský metal“, jež vznikl ve švédském
městě Gothenburg. Toto hnutí se narodilo uprostřed
skandinávské death metalové scény,
založené primárně ve Stockholmu a Gothenburgu.
Švédské a finské sestavy scény používaly
grindcorové riffy a začaly do své hudby zařazovat
závany progresivního rocku. V polovině 90. let se
švédská scéna přesunula ze Stockholmu do
Gothenburgu, kde hráli skupiny jako AT THE GATES, DARK
TRANQUILLITY a IN FLAMES přidávající elementy
NWOBHM a popularizující gothenburský
styl.Stewart Mason z Allmusic uvádí, že tento
„čím dál melodičtější“ styl
švédského death metalu kombinuje post-hardcore agresi
a hrdelní vokály black metalu s technicky
dokonalými kytarovými linkami. Stewart Mason tvrdí,
že se tento styl stal velice populárním v USA,
kde se začal používat termín „Swedecore“
k označení skandinávsky znějícímu
metalu, který hrají neseverské kapely.
DARK TRANQUILLITY |
Videoklip ke skladbě Morphogenesis od švédské kapely SCAR SYMMETRY:
Žádné komentáře:
Okomentovat