Hardcore punk
(často jen hardcore nebo HC) je styl punku a metalu, který je
o něco rychlejší a o dost agresivnější. Vyznačuje
se energickými krátkými písněmi
postavenými na jednoduchých kytarových riffech v
rychlém tempu a s agresivními vokály. Texty
skupin často reflektují sociální a politická
témata např. antifašismus. Hardcore skupiny obvykle hrají
ve složení elektrická kytara, baskytara, bicí a
zpěv.
Hardcore se
velmi rychle rozšířil po USA, Kanadě, později po Spojeném
království a Evropě. Inspiroval velké množství
stylů a vzniknout množství jiných žánrů, ze kterých měly některé úspěch i v
mainstreamu, jako např. grunge, melodický hardcore,
metalcore, sludge metal a thrash metal.
CHARAKTERISTIKA
Jak bylo řečeno, sestava kapel ctila
klasickou instrumentální sestavu. Skladatelé
písní dávali větší důraz na rytmus než
na melodii. Hardcoroví zpěváci screamovali, zpívali
a užívali mluvené slovo poezie. Bubeníci
hráli jednu chvíli rychlý D-beat a následně
přešli k propracovaným breakdownům. Kytaristé
se nebáli hrát sóla, vedoucí oktávy
a groove stejně jako odbočovali do různých vlivů a
harmonických zvuků, na které dosáhli. Kytarový
zvuk byl téměř vždy zkreslený a zesílený.
V popisu kritika Stevena Blushe
stojí: „SEX PISTOL byli ještě rock ´n´
roll…jako nejšílenější verze Chucka Berryho.
Hardcore byla radikální odchylka od této věci.
Nebylo to na bázi rocku verš-refrén. Byl to rozptyl
od jakékoli představy o skládání písní.
Je to samostatná forma.“
Keith Moriss |
Mnoho kapel stálo na levé
straně politického spektra a hlasitě se stavěli proti
presidentu Ronaldu Reaganovi (republikán), který
zastupoval úřad v letech 1981-1989. Reaganova politika,
známá jako reaganomika, a sociální
konzervatismus se stal běžným předmětem těchto kapel.
Krátce po Reaganově smrti v roce 2004, Maximumrocknroll
Radio Show složila epizodu tvořenou písněmi 80. let, kterou tvořil materiál DEAD KENNEDYS, GOVERNEMENT
ISSUES, DRI, YOUTH BRIGADE, CRUCIFUCKS, WASTED YOUTH, DAYGLO
ABORTIONS, REAGAN YOUTH, T.S.O.L., THE FARTZ a dalších.
Podobně se během let 2001-2009 hlásila za předsednictví
Georgie W. Bushe k anti-bushovským postojům. Během
prezidentských voleb v roce 2004 se umělci a kapely
včetně Briana Bakera, Jello Biafra, Mikea Watta, BAD RELIGION, RISE
AGAINST, CIRCLE JERKS, ENSIGN, SICK OF IT ALL, THE UNSEEN, WESTERN
ADDICTION a YOUTH BRIGADE přidali k anti-bushovské
politicky aktivní skupině Punkvoter. Menšina hardcorových
umělců ale zastávala i pravé křídlo, jako
ANTISEEN, jejichž kytarista Joe Zouny kandidoval v Severní
Karolíně za liberály. Zakladatel MISFITS, zpěvák
Michael Graves, se negativně proslavil v The Daily Show, kde
vyjadřoval podporu Georgie W. Bushe.
Hardcore má i svůj způsob
tance, o kterém jste již určitě slyšely, ale třeba
nevíte, co znamená. Tím tancem je „moshing“.
Totiž hardcore punkové kapely ranných osmdesátých
let vyvinuly slam dancing a stage diving. Výkon FEAR během
halloweenské epizody Saturday Night Show v roce 1981 byl
přerušen, když slam tanečníci, včetně Johna Belushiho a
členů několika hardcore kapel, napadli stage, zničili vybavení
studia a hrubě nadávali. V druhé polovině 80.
let thrash metalová scéna tento styl „tance“
adoptovala a skupiny jako ANTHRAX a STORMTROOPERS OF DEATH (sesterský
projekt ANTHRAX) zpopularizovali termíny „mosh“ a
„moshing“ na metalové scéně. Mosh obsahuje prvky,
kterým se v angličtině říká windmill („větrný
mlýn“), axehandle („topůrko sekery“) a cartwheels
(„kola“).
KOŘENY A HISTORIE
V Severní
Americe se styl známý jako hardcore, formoval v různých
oblastech začátkem 80. let, hlavně v Kalifornii, Michiganu a
větších městech - Washington D.C., Chicago, New York,
Vancouver, Toronto a Boston.
Původ výrazu
„hardcore“ je nejasný. Pravděpodobné je, že ho
zpopularizovala vancouverská kapela D.O.A., která
pojmenovala své album vydané v roce 1981 jako „Hardcore
‘81“. Oproti tomu byl termín „hardcore“ do roku 1983
používaný výjimečně a to hlavně jako
popisný. Američtí teenageři, kteří byli fandy
tohoto žánru, se jednoduše mezi sebou nazývali fandy
punku – i přes to, že se nezajímali o původní punk
rock ze 70. let SEX PISTOLS, ADICTS, THE CLASH. V mnoha kruzích
byl termín hardcore používaný skupinově,
významově jako „hudba pro lidi jako já“ (doslovný
překlad slova hard-core je „tvrdé jádro“, hard =
tvrdý, core = jádro, tvrdé jádro
undergroundového punkrocku) a zahrnoval širokou škálu
kapel od rychlého hardcore až po experimentální
kapely jako THE STICKMEM a FLIPPER.
Jakmile mělo
mnoho kapel možnost produkovat, skládat skladby a organizovat
si koncerty, přijal hardcore principy „do it yourself (D.I.Y.)“.
Ve většině měst se hardcore scéna spoléhala na ne
příliš drahé nahrávky, které byly
distribuované na koncertech nebo poštou. Koncerty byly
propagované pomocí xeroxovaných zinů, v
komunitních rádio programech a plakáty.
Tou dobou se ve
Velké Británii paralelně vyvíjela britská
forma hardcore punku, která se později stala známá
jako UK 82. Kapely které dali vznik tomuto stylu byli hlavně
DISCHARGE a CHARGED GBH; ty si osvojili zvuk skupin ze 70. let a
obohatili ho o neustávající „těžké /
hutné“ bicí a „hlukovou stěnu“ (hutný
zvuk byl dosažen použitím kytarových efektů),
podobně jako kapely typu S.O.D.
Zatímco
se americký hardcore punk a britský UK82 vyvíjely
samostatně, není jasné, zda byl UK 82 ovlivněn
americkým hardcore punkem nebo naopak.
Mezi tři
nejvlivnější kapely formující hardcore punk
patří: BLACK FLAG, MINOR THREAT a BAD BRAINS. Tyto skupiny
popisuje jako nejvlivnější i Michael Azerrad, autor
dokumentární knihy Our Band Could Be Your Life a
Steven Blush, autor knihy a stejnojmenného dokumentárního
filmu American Hardcore.
Azzerad nazval
BLACK FLAG praotci žánru, BAD BRAINS kapelou, která mu
dělala nejlepší jméno a MINOR THREAT kapelou, která
hardcore punk jako žánr potvrdila.
BLACK FLAG
vznikli na podnět kytaristy Gregga Ginna v Los Angeles roku 1976.
Kapela měla největší vliv na scénu v Los Angeles, a
později na rozšiřující se scénu v Severní
Americe, se svým surovým, konfrontačním zvukem
a D.I.Y. přístupem. Díky turné v letech 1980 a
1981 se kapela dostala do kontaktu s rostoucími částmi
scény v různých místech Severní Ameriky
a posilnili se tak vztahy s ostatními kapelami, které
podnikali turné.
Podle Brendana
Mullena, zakladatele Los Angelského klubu The Masque, první
turné THE DAMNED v roce 1977 ovlivnilo a překvapilo mnoho
fandů a muzikantů. THE DAMNED svými rychlými riffy
inspirovali první vlnu punku na západním pobreží
USA.
Mnoho skupin z
konce 70. let let vydalo nahrávky s podobným zvukem
jako kapely, které na začátku 80. let formovali
hardcore punk. Jednou z těchto náhrávek byl i 7“ vinyl singl THE MIDDLE CLASS vydaný roku 1978 pod názvem
Out Of Vogue. Ten je v současnosti považovaný za
vůbec první hardcore singl.
Za vlivnější
nahrávku se považuje LP The Germs roku 1979. Ve své
podstatě nahrávka, kterou je možno zařadit k hardcore, ne
jen kvůli rychlosti, ale hlavně díky rychlým obměnám
akordů.
Podobně si i
kapela T.S.O.L. (vznik 1978) udělala dobré jméno svým
melodickým, ale agresivním
punkovým
zvukem.
DEAD KENNEDYS ze
San Franciska (vznik 1978) vydali první singl California
Über Alles v roce 1979. Pouději vydali 7” EP single In
God We Trust, Inc. (1981). DEAD KENNEDYS jsou jednou z
nejznámějších skupin hrající rychlý
hardcore punk. Ovlivnili mnoho kapel.
CIRCLE JERKS své
první album nahráli na konci roku 1979, a vydali
začátkem 1980
THE MISFITS
(dodnes fungující kapela) byli kapelou hrající
ve stylu H.C. punku 1977, ale pohybovali se na New Yorkské
scéně, byli populární mezi fandy hardcore.
HÜSKER DÜ
vznikli roku 1979 v Saint Paul, v Minnesotě jako post-punk / New
Wave kapela, ale později začali hrát rychlejší a
těžší. V roce 1982 vydali “živák” Land Speed
Record. Po roce 1985 začali hrát alternativní rock
a zařadili se k vlivným kapelám těchto stylů.
BAD RELIGION
nastoupilo na scénu s albem How Could Hell Be Any Worse?,
které bylo považováno za jedno z nejvlivnějších
hardcore alb na začátku 80. let. Podobně jako THE MISFITS i
BAD RELIGION hrají dodnes.
AGNOSTIC FRONT My Life My Way:
AGNOSTIC FRONT My Life My Way:
Od roku 1981
začalo mnoho hardcore punk skupin vydávat dema a nahrávky.
Včetně skupin jako 7 SECONDS (1979) z Reno, Nevada, THE NEOS z
Victorie, British Columbia, NEGATIVE APPROACH a DEGENERATES z
Detroitu, THE MEATMEN z Michiganu, NECROS z Ohio, THE EFFIGIES z
Chicaga, SS DECONTROL, DYS, NEGATIVE FX, JERRY’S KIDS a GANG GREEN
z Bostonu, Massachusets, ZEROPTION z Toronta, THE BIG BOYS, M.D.C. a
THE DICKS z Austinu, Texas, SADISTIC EXPLOITS z Philadelphie a
ADRENALIN O.D. z New Jersey.
BEASTIE BOYS,
spíše známí pozdější tvorbou hip-hopu
byli jednou z prvních veřejně hrajících
hardcore skupin z New Yorku.
NEGATIVE FX, v
letech 1981-82 možná nejpopulárnější kapela z
Bostonu, po dobu činnosti žádnou nahrávku nevydala.
Mimo okolí byli neznámí, dokud v roce 1984
nevydali "posmrtné" album. Za zmínku stojí
i pozdější nahrávky The Angry Samoans (první
LP), The Big Boys / The Dicks (Live at Raul's Club split LP),
Bostonská kompilace pod názvem This Is Boston, not
L.A., 7” singly MINOR THREAT, 7”single JFA s názvem
Blatant Localism, kompilace z New Yorku New York Thrash
a The Big Apple Rotten To The Core, 7” single NEGATIVE
APPROACH kompilace z okolí Washington D.C. Flex your Head.
Holandsko,
Finsko, Švédsko a Německo měli největší vliv v
rozvoji hardcore na evropské půdě. Přitom vznikl v Anglii
podžánr UK 82 (známy i jako UK Hardcore).
Evropské
kapely, z této éry, které stojí za zmínku
byli CRISE TOTAL (Portugalsko), NEGAZIONE, WRETHCED, RAW POWER
(Itálie), H.H.H., MG-15, KIDS, L'ODI SOCIAL, ULTIMO GOBIERNO
(Španělsko), VORKRIEGSJUGEND, SPERMBIRDS (Západní
Německo), U.B.R. (Jugoslávie), HEIMAT-LOS (Francie), LÄRM,
BGK, FUNERAL ORATION (Holandsko), DEZERTER (Polsko), KAAOS, LAMA,
RIISTETYT, TERVEET KÄDET, (Finsko), HEADCLEANERS, HOMY HOGS, MOB
47, a ANTI-CIMEX (Švédsko).
Po pádu
železné opony ve východní Evropě vzniklo mnoho
kapel, ze kterých se některé stali ve svých
zemích veřejně známé (po letech zkoušení
po garážích, kdy je znali jen fanoušci punkové
scény).
Hardcore se stal
na přelomu 80. a 90. let populární i v Asii. Zde ho
zpopulárnili hlavně TAME THE TIKBALANG, N.S.A., AGONY OF
DESTRUCTION, DEATH FROM ABOVE, MUTUAL ASSURED DESTRUCTION a
BIOFEEDBACK z Filipín.
Na začátku 90. let kapely jako
BORN AGAINST, ROSCHARCH, BURN a DRIVE LIKE JEHU vzali hardcore styl
80. let a protlačili do něj více současného zvuku.
Mnoho ze skupin této éry byly silně ovlivněny jinými
žánry, mezi něž patřil heavy metal, alternative, pop a
dokonce rap. Hardcore se následně stal jakýmsi
„deštníkem“ pro nově vyvstalé sub.žánry;
melodic hardcore (AVAIL, LIFETIME, KID DYNAMITE), emo (ASHES,
ENDPOINT, SAVES THE DAY), d-beat (AVSKUM, AUS ROTTEN, SKITSYSTEM),
powerviolence (SPAZZ, DROPDEAD, CHARLES BRONSON), thrashcore (WHAT
HAPPENS NEXT?, VOORHEES, VIVISICK), mathcore (DILLINGER ESCAPE PLAN,
BOTCH, CONVERGE), screamo (HEROIN, ANTIOCH ARROW, SWING KIDS) a
rapcore. I když devadesátá léta oplývala
množstvím odlišných zvuků a nově vzniklými
styly, hardcore se v první řadě rozdělil na dvě
větve: new school metallic hardcore (neboli metalcore), který
začlenil aspekty thrash metalu a death metalu pro těžší a
více technický zvuk, a old schoolový,
připomínající klasické styly hardcore
punku původních kapel.
Mnoho kapel této doby psalo o
politice, občanských právech, právech zvířat
a spiritualitě. Názory Raye Cappoa ho vedly k tomu, že
se připojil k Hare Krishna a spoluhráči newyorské
scény, John Joseph a Harley Flanagan z CRO-MAGS, taktéž
konvertovali. Ačkoli většina skupin přijala životní styl
vázaný pravidly, někteří prominenti éry
to odmítly, např. BIOHAZARD, MADBALL a SICK OF IT ALL.
Následkem internetu, hudebních festivalů jako Hellfest
a obchodních úspěchů Victory Records a Trustkill
Records, různé skupiny, jako REFUSED, pokračovali v hledání
úspěchu u většího publika a nakonec přinesly termín
hardcore do mainstreamu.
Se stoupající popularitou
punk rocku v polovině let devadesátých a počátku
milénia, podepsaly některé kapely kontrakty
s důležitými nahrávacími společnostmi.
Prvními byli H20 z New Yorku, kteří vydali své
album Go v roce 2001. Navzdory rozsáhlému
turné a vystoupení v Late Night Show Conana
O´Briena, nebyla deska komerčně úspěšná a
posléze se label s kapelou rozešel. RISE AGAINST,
původem ze Chicaga, podepsali s Geffen Records a první
tři nahrávky u tohoto labelu se staly platinovými.
RISE AGAINST postupně ubírala prvky hardcore ve své
hudbě, což vyvrcholilo s deskou Appeal To Reason (2008),
která postrádala sílu typickou pro dřívější
nahrávky.
HATEBREED Destroy Everything:
HATEBREED Destroy Everything:
Britská kapela GALLOWS podepsala
s Warner Bros. Records. Jejich prvotina u labelu, Grey
Britain, byla popisována jako agresivnější než
jejich předchozí materiál a kapela byla následně
vyhozena z labelu.
Původní hardcore 80. a počátku
devadesátých let lze nejspíš považovat za
nostalgickou minulost. S blížícím se
koncem devadesátek a nadcházejícím
miléniem, se hc roztříštil na několik větví,
které žijí svým vlastním životem. Nedá
se říct, že je to dobře nebo špatně, je to pouze
přirozený vývoj. Sami jste si jistě všimli, že po
roce 2000 začala metalová hudba stagnovat a poněkud ji chybí
nějaký důležitější mezník. Tím by se
ale autor dostával do pole filozofie, která na tomto
místě nemá prostor.
Žádné komentáře:
Okomentovat