Blogger Widgets

sobota 5. května 2012

METALOVÉ ŽÁNRY: Hardcore punk


Hardcore punk (často jen hardcore nebo HC) je styl punku a metalu, který je o něco rychlejší a o dost agresivnější. Vyznačuje se energickými krátkými písněmi postavenými na jednoduchých kytarových riffech v rychlém tempu a s agresivními vokály. Texty skupin často reflektují sociální a politická témata např. antifašismus. Hardcore skupiny obvykle hrají ve složení elektrická kytara, baskytara, bicí a zpěv.


Hardcore se velmi rychle rozšířil po USA, Kanadě, později po Spojeném království a Evropě. Inspiroval velké množství stylů a vzniknout množství jiných žánrů, ze kterých měly některé úspěch i v mainstreamu, jako např. grunge, melodický hardcore, metalcore, sludge metal a thrash metal.

CHARAKTERISTIKA

Jak bylo řečeno, sestava kapel ctila klasickou instrumentální sestavu. Skladatelé písní dávali větší důraz na rytmus než na melodii. Hardcoroví zpěváci screamovali, zpívali a užívali mluvené slovo poezie. Bubeníci hráli jednu chvíli rychlý D-beat a následně přešli k propracovaným breakdownům. Kytaristé se nebáli hrát sóla, vedoucí oktávy a groove stejně jako odbočovali do různých vlivů a harmonických zvuků, na které dosáhli. Kytarový zvuk byl téměř vždy zkreslený a zesílený.

V popisu kritika Stevena Blushe stojí: „SEX PISTOL byli ještě rock ´n´ roll…jako nejšílenější verze Chucka Berryho. Hardcore byla radikální odchylka od této věci. Nebylo to na bázi rocku verš-refrén. Byl to rozptyl od jakékoli představy o skládání písní. Je to samostatná forma.“

Keith Moriss
Tato destilace punku byla dále zdůrazněna skrze oblečení. Fanoušci hardcore punku přijali krátká trička, rifle a vlasy na ježka. Styl hardcorové scény 80. let kontrastoval s více provokativní módou punk rockerů pozdních let sedmdesátých (propracované účesy, roztrhané šaty, záplaty, zavírací špendlíky, cvoky, špice atd.). Keith Moriss: „punkový styl oblíkání byl v podstatě založen na anglické módě. Ale my jsme s tím neměli nic společného. BLACK FLAG a CIRCLE JERKS byli tomu hodně vzdáleni. Vypadali jsme jako děcko, které pracuje u benzínové pumpy nebo submarine shopu.“

Mnoho kapel stálo na levé straně politického spektra a hlasitě se stavěli proti presidentu Ronaldu Reaganovi (republikán), který zastupoval úřad v letech 1981-1989. Reaganova politika, známá jako reaganomika, a sociální konzervatismus se stal běžným předmětem těchto kapel. Krátce po Reaganově smrti v roce 2004, Maximumrocknroll Radio Show složila epizodu tvořenou písněmi 80. let, kterou tvořil materiál DEAD KENNEDYS, GOVERNEMENT ISSUES, DRI, YOUTH BRIGADE, CRUCIFUCKS, WASTED YOUTH, DAYGLO ABORTIONS, REAGAN YOUTH, T.S.O.L., THE FARTZ a dalších. Podobně se během let 2001-2009 hlásila za předsednictví Georgie W. Bushe k anti-bushovským postojům. Během prezidentských voleb v roce 2004 se umělci a kapely včetně Briana Bakera, Jello Biafra, Mikea Watta, BAD RELIGION, RISE AGAINST, CIRCLE JERKS, ENSIGN, SICK OF IT ALL, THE UNSEEN, WESTERN ADDICTION a YOUTH BRIGADE přidali k anti-bushovské politicky aktivní skupině Punkvoter. Menšina hardcorových umělců ale zastávala i pravé křídlo, jako ANTISEEN, jejichž kytarista Joe Zouny kandidoval v Severní Karolíně za liberály. Zakladatel MISFITS, zpěvák Michael Graves, se negativně proslavil v The Daily Show, kde vyjadřoval podporu Georgie W. Bushe.

Hardcore má i svůj způsob tance, o kterém jste již určitě slyšely, ale třeba nevíte, co znamená. Tím tancem je „moshing“. Totiž hardcore punkové kapely ranných osmdesátých let vyvinuly slam dancing a stage diving. Výkon FEAR během halloweenské epizody Saturday Night Show v roce 1981 byl přerušen, když slam tanečníci, včetně Johna Belushiho a členů několika hardcore kapel, napadli stage, zničili vybavení studia a hrubě nadávali. V druhé polovině 80. let thrash metalová scéna tento styl „tance“ adoptovala a skupiny jako ANTHRAX a STORMTROOPERS OF DEATH (sesterský projekt ANTHRAX) zpopularizovali termíny „mosh“ a „moshing“ na metalové scéně. Mosh obsahuje prvky, kterým se v angličtině říká windmill („větrný mlýn“), axehandle („topůrko sekery“) a cartwheels („kola“).
mosh pit

KOŘENY A HISTORIE

V Severní Americe se styl známý jako hardcore, formoval v různých oblastech začátkem 80. let, hlavně v Kalifornii, Michiganu a větších městech - Washington D.C., Chicago, New York, Vancouver, Toronto a Boston.

Původ výrazu „hardcore“ je nejasný. Pravděpodobné je, že ho zpopularizovala vancouverská kapela D.O.A., která pojmenovala své album vydané v roce 1981 jako „Hardcore ‘81“. Oproti tomu byl termín „hardcore“ do roku 1983 používaný výjimečně a to hlavně jako popisný. Američtí teenageři, kteří byli fandy tohoto žánru, se jednoduše mezi sebou nazývali fandy punku – i přes to, že se nezajímali o původní punk rock ze 70. let SEX PISTOLS, ADICTS, THE CLASH. V mnoha kruzích byl termín hardcore používaný skupinově, významově jako „hudba pro lidi jako já“ (doslovný překlad slova hard-core je „tvrdé jádro“, hard = tvrdý, core = jádro, tvrdé jádro undergroundového punkrocku) a zahrnoval širokou škálu kapel od rychlého hardcore až po experimentální kapely jako THE STICKMEM a FLIPPER.

Jakmile mělo mnoho kapel možnost produkovat, skládat skladby a organizovat si koncerty, přijal hardcore principy „do it yourself (D.I.Y.)“. Ve většině měst se hardcore scéna spoléhala na ne příliš drahé nahrávky, které byly distribuované na koncertech nebo poštou. Koncerty byly propagované pomocí xeroxovaných zinů, v komunitních rádio programech a plakáty.

Tou dobou se ve Velké Británii paralelně vyvíjela britská forma hardcore punku, která se později stala známá jako UK 82. Kapely které dali vznik tomuto stylu byli hlavně DISCHARGE a CHARGED GBH; ty si osvojili zvuk skupin ze 70. let a obohatili ho o neustávající „těžké / hutné“ bicí a „hlukovou stěnu“ (hutný zvuk byl dosažen použitím kytarových efektů), podobně jako kapely typu S.O.D.

Zatímco se americký hardcore punk a britský UK82 vyvíjely samostatně, není jasné, zda byl UK 82 ovlivněn americkým hardcore punkem nebo naopak.

Mezi tři nejvlivnější kapely formující hardcore punk patří: BLACK FLAG, MINOR THREAT a BAD BRAINS. Tyto skupiny popisuje jako nejvlivnější i Michael Azerrad, autor dokumentární knihy Our Band Could Be Your Life a Steven Blush, autor knihy a stejnojmenného dokumentárního filmu American Hardcore.
BLACK FLAG

Azzerad nazval BLACK FLAG praotci žánru, BAD BRAINS kapelou, která mu dělala nejlepší jméno a MINOR THREAT kapelou, která hardcore punk jako žánr potvrdila.

BLACK FLAG vznikli na podnět kytaristy Gregga Ginna v Los Angeles roku 1976. Kapela měla největší vliv na scénu v Los Angeles, a později na rozšiřující se scénu v Severní Americe, se svým surovým, konfrontačním zvukem a D.I.Y. přístupem. Díky turné v letech 1980 a 1981 se kapela dostala do kontaktu s rostoucími částmi scény v různých místech Severní Ameriky a posilnili se tak vztahy s ostatními kapelami, které podnikali turné.

Podle Brendana Mullena, zakladatele Los Angelského klubu The Masque, první turné THE DAMNED v roce 1977 ovlivnilo a překvapilo mnoho fandů a muzikantů. THE DAMNED svými rychlými riffy inspirovali první vlnu punku na západním pobreží USA.

Mnoho skupin z konce 70. let let vydalo nahrávky s podobným zvukem jako kapely, které na začátku 80. let formovali hardcore punk. Jednou z těchto náhrávek byl i 7“ vinyl singl THE MIDDLE CLASS vydaný roku 1978 pod názvem Out Of Vogue. Ten je v současnosti považovaný za vůbec první hardcore singl.
Za vlivnější nahrávku se považuje LP The Germs roku 1979. Ve své podstatě nahrávka, kterou je možno zařadit k hardcore, ne jen kvůli rychlosti, ale hlavně díky rychlým obměnám akordů.

Podobně si i kapela T.S.O.L. (vznik 1978) udělala dobré jméno svým melodickým, ale agresivním
punkovým zvukem.

DEAD KENNEDYS ze San Franciska (vznik 1978) vydali první singl California Über Alles v roce 1979. Pouději vydali 7” EP single In God We Trust, Inc. (1981). DEAD KENNEDYS jsou jednou z nejznámějších skupin hrající rychlý hardcore punk. Ovlivnili mnoho kapel.

CIRCLE JERKS své první album nahráli na konci roku 1979, a vydali začátkem 1980

THE MISFITS (dodnes fungující kapela) byli kapelou hrající ve stylu H.C. punku 1977, ale pohybovali se na New Yorkské scéně, byli populární mezi fandy hardcore.

HÜSKER DÜ vznikli roku 1979 v Saint Paul, v Minnesotě jako post-punk / New Wave kapela, ale později začali hrát rychlejší a těžší. V roce 1982 vydali “živák” Land Speed Record. Po roce 1985 začali hrát alternativní rock a zařadili se k vlivným kapelám těchto stylů.

BAD RELIGION nastoupilo na scénu s albem How Could Hell Be Any Worse?, které bylo považováno za jedno z nejvlivnějších hardcore alb na začátku 80. let. Podobně jako THE MISFITS i BAD RELIGION hrají dodnes.

AGNOSTIC FRONT My Life My Way:

Od roku 1981 začalo mnoho hardcore punk skupin vydávat dema a nahrávky. Včetně skupin jako 7 SECONDS (1979) z Reno, Nevada, THE NEOS z Victorie, British Columbia, NEGATIVE APPROACH a DEGENERATES z Detroitu, THE MEATMEN z Michiganu, NECROS z Ohio, THE EFFIGIES z Chicaga, SS DECONTROL, DYS, NEGATIVE FX, JERRY’S KIDS a GANG GREEN z Bostonu, Massachusets, ZEROPTION z Toronta, THE BIG BOYS, M.D.C. a THE DICKS z Austinu, Texas, SADISTIC EXPLOITS z Philadelphie a ADRENALIN O.D. z New Jersey.

BEASTIE BOYS, spíše známí pozdější tvorbou hip-hopu byli jednou z prvních veřejně hrajících hardcore skupin z New Yorku.

NEGATIVE FX, v letech 1981-82 možná nejpopulárnější kapela z Bostonu, po dobu činnosti žádnou nahrávku nevydala. Mimo okolí byli neznámí, dokud v roce 1984 nevydali "posmrtné" album. Za zmínku stojí i pozdější nahrávky The Angry Samoans (první LP), The Big Boys / The Dicks (Live at Raul's Club split LP), Bostonská kompilace pod názvem This Is Boston, not L.A., 7” singly MINOR THREAT, 7”single JFA s názvem Blatant Localism, kompilace z New Yorku New York Thrash a The Big Apple Rotten To The Core, 7” single NEGATIVE APPROACH kompilace z okolí Washington D.C. Flex your Head.

Holandsko, Finsko, Švédsko a Německo měli největší vliv v rozvoji hardcore na evropské půdě. Přitom vznikl v Anglii podžánr UK 82 (známy i jako UK Hardcore).

Evropské kapely, z této éry, které stojí za zmínku byli CRISE TOTAL (Portugalsko), NEGAZIONE, WRETHCED, RAW POWER (Itálie), H.H.H., MG-15, KIDS, L'ODI SOCIAL, ULTIMO GOBIERNO (Španělsko), VORKRIEGSJUGEND, SPERMBIRDS (Západní Německo), U.B.R. (Jugoslávie), HEIMAT-LOS (Francie), LÄRM, BGK, FUNERAL ORATION (Holandsko), DEZERTER (Polsko), KAAOS, LAMA, RIISTETYT, TERVEET KÄDET, (Finsko), HEADCLEANERS, HOMY HOGS, MOB 47, a ANTI-CIMEX (Švédsko).

Po pádu železné opony ve východní Evropě vzniklo mnoho kapel, ze kterých se některé stali ve svých zemích veřejně známé (po letech zkoušení po garážích, kdy je znali jen fanoušci punkové scény).

Hardcore se stal na přelomu 80. a 90. let populární i v Asii. Zde ho zpopulárnili hlavně TAME THE TIKBALANG, N.S.A., AGONY OF DESTRUCTION, DEATH FROM ABOVE, MUTUAL ASSURED DESTRUCTION a BIOFEEDBACK z Filipín.

Na začátku 90. let kapely jako BORN AGAINST, ROSCHARCH, BURN a DRIVE LIKE JEHU vzali hardcore styl 80. let a protlačili do něj více současného zvuku. Mnoho ze skupin této éry byly silně ovlivněny jinými žánry, mezi něž patřil heavy metal, alternative, pop a dokonce rap. Hardcore se následně stal jakýmsi „deštníkem“ pro nově vyvstalé sub.žánry; melodic hardcore (AVAIL, LIFETIME, KID DYNAMITE), emo (ASHES, ENDPOINT, SAVES THE DAY), d-beat (AVSKUM, AUS ROTTEN, SKITSYSTEM), powerviolence (SPAZZ, DROPDEAD, CHARLES BRONSON), thrashcore (WHAT HAPPENS NEXT?, VOORHEES, VIVISICK), mathcore (DILLINGER ESCAPE PLAN, BOTCH, CONVERGE), screamo (HEROIN, ANTIOCH ARROW, SWING KIDS) a rapcore. I když devadesátá léta oplývala množstvím odlišných zvuků a nově vzniklými styly, hardcore se v první řadě rozdělil na dvě větve: new school metallic hardcore (neboli metalcore), který začlenil aspekty thrash metalu a death metalu pro těžší a více technický zvuk, a old schoolový, připomínající klasické styly hardcore punku původních kapel.

Mnoho kapel této doby psalo o politice, občanských právech, právech zvířat a spiritualitě. Názory Raye Cappoa ho vedly k tomu, že se připojil k Hare Krishna a spoluhráči newyorské scény, John Joseph a Harley Flanagan z CRO-MAGS, taktéž konvertovali. Ačkoli většina skupin přijala životní styl vázaný pravidly, někteří prominenti éry to odmítly, např. BIOHAZARD, MADBALL a SICK OF IT ALL. Následkem internetu, hudebních festivalů jako Hellfest a obchodních úspěchů Victory Records a Trustkill Records, různé skupiny, jako REFUSED, pokračovali v hledání úspěchu u většího publika a nakonec přinesly termín hardcore do mainstreamu.

Se stoupající popularitou punk rocku v polovině let devadesátých a počátku milénia, podepsaly některé kapely kontrakty s důležitými nahrávacími společnostmi. Prvními byli H20 z New Yorku, kteří vydali své album Go v roce 2001. Navzdory rozsáhlému turné a vystoupení v Late Night Show Conana O´Briena, nebyla deska komerčně úspěšná a posléze se label s kapelou rozešel. RISE AGAINST, původem ze Chicaga, podepsali s Geffen Records a první tři nahrávky u tohoto labelu se staly platinovými. RISE AGAINST postupně ubírala prvky hardcore ve své hudbě, což vyvrcholilo s deskou Appeal To Reason (2008), která postrádala sílu typickou pro dřívější nahrávky.

HATEBREED Destroy Everything:

Britská kapela GALLOWS podepsala s Warner Bros. Records. Jejich prvotina u labelu, Grey Britain, byla popisována jako agresivnější než jejich předchozí materiál a kapela byla následně vyhozena z labelu.

Původní hardcore 80. a počátku devadesátých let lze nejspíš považovat za nostalgickou minulost. S blížícím se koncem devadesátek a nadcházejícím miléniem, se hc roztříštil na několik větví, které žijí svým vlastním životem. Nedá se říct, že je to dobře nebo špatně, je to pouze přirozený vývoj. Sami jste si jistě všimli, že po roce 2000 začala metalová hudba stagnovat a poněkud ji chybí nějaký důležitější mezník. Tím by se ale autor dostával do pole filozofie, která na tomto místě nemá prostor.

Žádné komentáře:

Okomentovat