Glam
metal byl v 80. letech oblíbeným stylem heavymetalové
hudby, někdy označovaný také jako „Hair metal“. Po zvukové
stránce glam vznikl spojením prvků heavy metalu a glam
rocku. Charakteristickým rysem byl vzhled, jehož součástí
byly pestré oděvy, silný make-up a dlouhé
natupírované vlasy, právě podobné svým
rockovým kolegům 70. let jakými byli například
ALICE COOPER či SWEET. Často byli svým vzhledem muzikanti
podobní prostitutkám.
Mezi
nejznámější představitele patří kapely
W.A.S.P., POISON, MÖTLEY CRÜE a ještě třeba TWISTED
SISTER.
CHARAKTERISTIKA
Po
hudební stránce je glam metal spojením
tradičního hard rocku a heavy metalu s přídavkem
punk rockových prvků a popovou přitažlivostí i
kytarovými riffy. Stejně jako u jiných heavy
metalových písní 80. let, i zde se objevují
kytarová sóla. Po lyrické stránce se
vyznačuje hédonistickými texty, které se
zaměřují na sex, ženy, alkohol a drogy. Po estetické
stránce glam metal hodně čerpá z glam rocku a
glitter rocku 70. let, často mají muzikanti dlouhé
natupírované vlasy, používají make-up,
okázalé oblečení a doplňky (často uplé
rifle nebo kožené kalhoty a čelenky). Vizuální
aspekt glam metalu byl zajímavý pro televizní
producenty, především MTV, jejichž myšlení
souřadilo se vzestupem žánru. Glam metaloví umělci
se stali neslavnými pro svůj zhýralý životní
styl nočních párty, které ve velkém
měřítku plnili bulvární plátky.
Obal desky Look What The Cat Dragged In skupina POISON |
Pop
metal je běžně užívané synonymum pro glam metal.
Někdy ale odkazuje na podobné, ale samostatné hnutí,
což zvlášť zdůrazňuje kanadský antropolog Sam
Dunn. Allmusic srovnává glam metal s hair metalem,
pro nějž jsou typické křiklavé oblečení a
tuny make-upu (což ztělesňují POISON, TWISTED SISTER A
MÖTLEY CRÜE), zatímco pop-metal představuje
celkovou populárně vybarvenou hard rockovou a heavy metalovou
scénu 80. let (včetně DEF LEPPARD, BON JOVI, EUROPE).
Rozdělení glam metalu a pop-metalu můžete vidět i
v dokumentu Sama Dunna Metal: A Headbanger´s Journey.
Hair
metal bývá užíván jako hanlivý a
posměšný zastřešující výraz pro celou
glam metalovou scénu osmdesátých let; poprvé
se tak začal užívat na začátku let devadesátých,
když grunge převzal popularitu na úkor metalu 80. let. Tak
nebo tak, dnes se hair metal používá buď částečně
a nebo vůbec ve smyslu hany.
KOŘENY
A HISTORIE
Steven
Davis tvrdí, že kořeny glam metalu lze vystopovat až
k umělcům jako AEROSMITH, KISS, BOSTON, CHEAP TRICK a THE NEW
YORK DOLLS. Zvláště KISS, ale také styl shock rocku,
kam patřil např. ALICE COOPER, posloužili jako nejvýznamnější
vliv tohoto žánru. Finská kapela HANOI ROCKS pak
položili základ vzhledové stránce hair metalu.
VAN
HALEN byli viděni jako veličina tohoto hnutí, když se roku
1978 vynořili ze scény Los Angeles na Sunset Tripu se zvukem,
který byl založen na kytarovém umění Eddieho
Van Halena. Zpopularizoval techniku hraní na dojitou kytaru a
tzv. tapping, což dokládá skladba Eruption na
albu Van Halen. Tento zvuk a divoké skotačení
na podiu v podání zpěváka Davida Lee Rotha
silně ovlivnili glam metal a to i přesto, že VAN HALEN nikdy plně
neadoptovali estetickou stránku stylu.
Často
spojováni s New Wave Of British Heavy Metal, vydali DEF
LEPPARD roku 1981 druhé album nazvané High ´n´Dry,
kde zkombinovali glam rock s heavy metalem a pomohli
definovat hard rockový zvuk pro celou jednu dekádu.
Jejich následující album Pyromania (1983)
bylo obrovským hitem jak v prodeji, tak úspěšnosti
v žebříčcích. MTV propagaci taktéž
pomohla. Celé album bylo ve velkém měřítku
napodobováno a zejména vznikající
kalifornskou scénou.
Dee Snider (TWISTED SISTER) |
Historie
glam metalu se dá rozdělit do několika etap. První
etapa trvala v letech 1981-84. Na začátku 80. let začala
řada kapel napříč Spojenými státy spět
k tomu, co se později stalo glam metalem. To zahrnovalo i
kapelu KIX ze Západního Marylandu, která roku 81
vydala svůj stejnojmenný debut. O rok později vydali první
album Dawn Patrol NIGHT RANGER ze San Francisca, ale jejich
zlomová deska přišla roku 1983 v podobě Midnight
Madness. Newyorští TWISTED SISTER vznikly sice původně
jako glam rocková kapela v roce 1972, ale první
album, Under The Blade, vydali až 1982. Nejaktivnější
scéna vznikala v klubech na Sunset Tripu v LA,
včetně skupin THE TRIP, WHISKY A GO GO a STARWOOD. Všichni z nich
se začali vyhýbat punk rockovým kapelám kvůli
obavám z násilí a kolonizováni
metalovými kapely (většinou stylem „zaplať a hraj“),
vytvářeli pulzující scénu hard rockové
hudby. Jednou z prvních skupin, která vzešla
z tohoto prostředí, byli MÖTLEY CRÜE s alby
Too Fast For Love (1981) a Shout At The Devil (1983).
Americký debut QUIET RIOT, Metal Health (1983) byl
prvním glam metalovým albem a pravděpodobně prvním
heavy metalovým albem, které dosáhlo prvního
místa v Billboard music charts a pomohlo otevřít
dveře do mainstreamu budoucím skupinám. Rostoucí
počet losangeleských kapel byl schopen produkovat v roce
1984 své debutové desky, včetně přelomového
Out Of Cellar od RATT, Breaking The Chains (1983) od
DOKKEN a W.A.S.P svůj stejnojmenný počin. Navíc BLACK
´N´ BLUE, původem z oregonského Portlandu,
vydali taktéž svůj eponymní debut a newyorská
sestava WHITE LION vyprodukovala roku 1985 Fight To Survive.
Všichni tito interpreti hráli důležitou roli ve vývoji
vzhledu a zvuku glam metalu.
Druhá
vlna zahrnuje roku 1985-1991. V polovině 80. let začal glam
metal získávat významnějšího úspěchu
na mainstreamovém poli. Los Angeles stále držela
nejvýznamnější scénu tvořenou okolím
Sunset Tripu se skupinami jako LONDON, MÖTLEY CRÜE,
CINDERELLA a GUNS ´N´ ROSES. Ale i v jiných
městech byly úspěšné kapely, jako například
v Orange County STRYPER. V roce 1986 atakovala americké
žebříčky i švédská kapela EUROPE se svým
hitem The Final Countdown. Ovšem nejdůležitější
nahrávkou této éry byla deska Slippery When
Wet (1986) kapely BON JOVI z New Jersey, jíž se
prodalo 12 miliónů kopií. Albu se připočítává
přitáhnutí širšího okruhu posluchačů tohoto
žánru, obzvlášť přitažlivé se stalo pro
ženy, ale také pro tradičně mužské posluchačstvo,
a otevřelo dveře do MTV a dalším komerčním úspěchům
pro další kapely konci dekády. Během druhé
poloviny osmdesátek byl glam metal každou chvíli na
obrazovce MTV, a to i několikrát denně, a některé ze
skupin se objevili v pořadech jako Headbanger´s Ball,
který se stal jedním z nejoblíbenějších
pořadů. Také se umělci často střídali v rádiových
show. V druhé polovině desetiletí, navzdory
častému negativnímu hodnocení alb a odsouvání
od určitých sekcí hudebního průmyslu, se glam
metal stal nejspolehlivější formou komerčně populární
hudby ve Spojených státech. Do devadesátých
let vstoupil glam metal jako jeden z nejdůležitějších
mainstreamových žánrů. V prvních letech
komerční úspěchy zaznamenávali kapely jako
SLAUGHTER a FIREHOUSE, ale také již stálice glam
metalového nebe jako BON JOVI, DEF LEPPARD nebo GUNS ´N´
ROSES.
BON JOVI Living On A Prayer (1986):
Jako
každý jiný styl, ať už metalový nebo jiný,
i glam metal zažil pokles popularity. Toto období by se dalo
ohraničit roky 1992-1997. V roce 1988 vznikl film The
Decline of Western Civilization Part II: The Metal Years, který
pojednává o losangeleské scéně a jejích
úspěšných a ctižádostivých kapelách.
Také zvýrazňoval excesy glam metalu, zvlášť
scéna, kdy kytarista W.A.S.P Chris Holme dělá
rozhovor, zatímco pije vodku na nafukovacím lehátku
uprostřed bazénu a je sledován svou matkou. Následkem
toho, co tento film zobrazil, pomohl vytvořit odpor k tomuto
žánru. Na počátku devadesátých let
popularita glam metalu po úspěšném desetiletí
rapidně klesla. Někteří hudební publicisti i
muzikanti se začali glam metalovým umělcům posmívat
jako „vlasatým křupanům“, což naznačovalo brzo
oblíbený termín hair metal. Dalším
důvodem pro pokles popularity by mohla být změna
v oblíbenosti silných balad, pomalých,
emotivních písní, které postupně
dospívali k velkému finále. Ačkoli použití
silné balady, zvláště po hard-rockové písni,
bývalo úspěšným vzorcem, na přelomu 80. a 90.
let posluchači o tento přístup ztratili zájem. Jednou
z významných příčin tohoto poklesu byl i
vzestup grunge z okolí Seatlleu v podobě např.
ALICE IN CHAINS, PEARL JAM a SOUNDGARDEN. Zvláště citelný
se stal po albu Nevermind (1991) od kapely NIRVANA, které
mělo dostatečně jednoduchý a upřímný zvuk a
bylo bez veškeré estetiky a vyumělkovanosti, která
provázela glam metal. Mnoho důležitých labelů si
všimlo, že se nechalo grungem zaskočit a začali svůj personál
proměňovat v mladší zaměstnance, kteří se lépe
vyznali v současné scéně. Glam metalové
kapely měli čím dál méně prostoru a možností
jak nalákat své fanoušky. Někteří umělci se
snažili změnit zvuk, jiní zarytě lpěli na glamové
estetice. V roce 1995 vydali VAN HALEN multi-platinovou desku
Balance, kde naposled zpíval Sammy Hagar vokály.
V roce 1996 se krátce vrátil David Lee Roth a jeho
náhrada, zakladatel EXTREME Gary Cherone, který byl
vyhozen po tragicky neúspěšném albu Van Halen III
z roku 1988. VAN HALEN pak nejeli turné ani
nenahrávali do roku 2004. Originální sestava
GUNS ´N´ ROSES se rozešla během desetiletí.
Bubeník Steven Adler byl vyhozen v roce 1990, kytarista
Izzy Stradlin odešel v roce 1991 po nahrávání
Use Your Illusion I a II. Napětí mezi zbylými
členy kapely a zpěvákem Axlem Rosem pokračovali i po vydání
cover alba The Spaghetti Incident? v roce 1993. Slash
odešel v roce 1996 následovaný basákem
Duffem McKaganem o dva roky později. Axl Rose, jediný původní
člen pokračoval s neustále se měnící
sestavou v nahrávání alba, jehož dokončení
trvalo přes deset let.
STEEL PANTHER |
S blížícím
se miléniem a začátkem 21. století zažil glam
metal něco jako obrození. Někteří umělci bojovali
s bouří, jiní reformovali a zakládali nové
kapely se snahou napodobit glam metal. BON JOVI byl stále
schopen dosáhnout komerčního úspěchu s It´s
My Life v roce 2000 a dalšími alby, v roce 2009
se na albu s příznačným názvem The
Circle vrátili ke svému hard rockovému
zvuku. MÖTLEY CRÜE se na desce Generation Swine (1997)
znovu spojili s Vincem Neilem a kapela POISON s kytaristou
C. C. DeVillem v roce 1999 a plackou Power To The People
(2000) a obě kapely začali hojně koncertovat. GUNS ´N´
ROSES vyprodukovali očekávanou desku Chinese Democracy
roku 2008, ale postrádala hity a nedokázala navázat
na úspěchy materiálu ze začátku 90. let.
Částečného oživení získal glam metal
v roce 2000, částečně díky vzrůstající
důležitosti internetu a hudebním festivalem Glam Slam Metal
Jam. Na začátku milénia začala hrstka nových
kapel resuscitovat glam metal v původní formě nebo
podobě jiné. Tak například deska Permission To
Land (2003) skupiny THE DARKNESS byla popisována jako
„děsivě realistická simulace metalu 80. a glamu 70.
let.“ Losangeleské partě STEEL PANTHER se podařilo
následovat glam 80. let a bývalé post-hardcorové
kapely BLACK VEIL BRIDES a BLESSED BY A BROKEN HEART změnili svůj
hudbu na styl inspirovaný glam metalem jak po hudební,
tak vizuální stránce.
MÖTLEY CRÜE Girls Girls Girls:
U Black Veil Brides teda neslyším žádnou inspiraci glam metalem. Vzhled mají fajn ale ta hudba...
OdpovědětVymazatBVB nejsou tak úplně glamová kapela, ale poslední dobou vzhledem k tomu docela spějou. Je to spíš myšlený tak, že glam má svoje místo i v dnešní metalové scéně mezi mladejma kapelama=o)
OdpovědětVymazatJe smutný že sem si tam nikde nevšim Crashdiet... hlavně díky nim se dal glam znova do pohybu !
OdpovědětVymazatgolden goose outlet
OdpovědětVymazatgolden goose sale
off white t shirt
bape
ggdb outlet
kyrie 5 spongebob
jordan retro
kobe
golden goose outlet
kyrie shoes