Blogger Widgets

úterý 1. května 2012

METALOVÉ ŽÁNRY: Glam Metal


Glam metal byl v 80. letech oblíbeným stylem heavymetalové hudby, někdy označovaný také jako „Hair metal“. Po zvukové stránce glam vznikl spojením prvků heavy metalu a glam rocku. Charakteristickým rysem byl vzhled, jehož součástí byly pestré oděvy, silný make-up a dlouhé natupírované vlasy, právě podobné svým rockovým kolegům 70. let jakými byli například ALICE COOPER či SWEET. Často byli svým vzhledem muzikanti podobní prostitutkám.

Mezi nejznámější představitele patří kapely W.A.S.P., POISON, MÖTLEY CRÜE a ještě třeba TWISTED SISTER.

CHARAKTERISTIKA

Po hudební stránce je glam metal spojením tradičního hard rocku a heavy metalu s přídavkem punk rockových prvků a popovou přitažlivostí i kytarovými riffy. Stejně jako u jiných heavy metalových písní 80. let, i zde se objevují kytarová sóla. Po lyrické stránce se vyznačuje hédonistickými texty, které se zaměřují na sex, ženy, alkohol a drogy. Po estetické stránce glam metal hodně čerpá z glam rocku a glitter rocku 70. let, často mají muzikanti dlouhé natupírované vlasy, používají make-up, okázalé oblečení a doplňky (často uplé rifle nebo kožené kalhoty a čelenky). Vizuální aspekt glam metalu byl zajímavý pro televizní producenty, především MTV, jejichž myšlení souřadilo se vzestupem žánru. Glam metaloví umělci se stali neslavnými pro svůj zhýralý životní styl nočních párty, které ve velkém měřítku plnili bulvární plátky.

Obal desky Look What The Cat Dragged In skupina POISON
Pop metal je běžně užívané synonymum pro glam metal. Někdy ale odkazuje na podobné, ale samostatné hnutí, což zvlášť zdůrazňuje kanadský antropolog Sam Dunn. Allmusic srovnává glam metal s hair metalem, pro nějž jsou typické křiklavé oblečení a tuny make-upu (což ztělesňují POISON, TWISTED SISTER A MÖTLEY CRÜE), zatímco pop-metal představuje celkovou populárně vybarvenou hard rockovou a heavy metalovou scénu 80. let (včetně DEF LEPPARD, BON JOVI, EUROPE). Rozdělení glam metalu a pop-metalu můžete vidět i v dokumentu Sama Dunna Metal: A Headbanger´s Journey.

Hair metal bývá užíván jako hanlivý a posměšný zastřešující výraz pro celou glam metalovou scénu osmdesátých let; poprvé se tak začal užívat na začátku let devadesátých, když grunge převzal popularitu na úkor metalu 80. let. Tak nebo tak, dnes se hair metal používá buď částečně a nebo vůbec ve smyslu hany.

KOŘENY A HISTORIE

Steven Davis tvrdí, že kořeny glam metalu lze vystopovat až k umělcům jako AEROSMITH, KISS, BOSTON, CHEAP TRICK a THE NEW YORK DOLLS. Zvláště KISS, ale také styl shock rocku, kam patřil např. ALICE COOPER, posloužili jako nejvýznamnější vliv tohoto žánru. Finská kapela HANOI ROCKS pak položili základ vzhledové stránce hair metalu.

VAN HALEN byli viděni jako veličina tohoto hnutí, když se roku 1978 vynořili ze scény Los Angeles na Sunset Tripu se zvukem, který byl založen na kytarovém umění Eddieho Van Halena. Zpopularizoval techniku hraní na dojitou kytaru a tzv. tapping, což dokládá skladba Eruption na albu Van Halen. Tento zvuk a divoké skotačení na podiu v podání zpěváka Davida Lee Rotha silně ovlivnili glam metal a to i přesto, že VAN HALEN nikdy plně neadoptovali estetickou stránku stylu.

Často spojováni s New Wave Of British Heavy Metal, vydali DEF LEPPARD roku 1981 druhé album nazvané High ´n´Dry, kde zkombinovali glam rock s heavy metalem a pomohli definovat hard rockový zvuk pro celou jednu dekádu. Jejich následující album Pyromania (1983) bylo obrovským hitem jak v prodeji, tak úspěšnosti v žebříčcích. MTV propagaci taktéž pomohla. Celé album bylo ve velkém měřítku napodobováno a zejména vznikající kalifornskou scénou.

Dee Snider (TWISTED SISTER)
Historie glam metalu se dá rozdělit do několika etap. První etapa trvala v letech 1981-84. Na začátku 80. let začala řada kapel napříč Spojenými státy spět k tomu, co se později stalo glam metalem. To zahrnovalo i kapelu KIX ze Západního Marylandu, která roku 81 vydala svůj stejnojmenný debut. O rok později vydali první album Dawn Patrol NIGHT RANGER ze San Francisca, ale jejich zlomová deska přišla roku 1983 v podobě Midnight Madness. Newyorští TWISTED SISTER vznikly sice původně jako glam rocková kapela v roce 1972, ale první album, Under The Blade, vydali až 1982. Nejaktivnější scéna vznikala v klubech na Sunset Tripu v LA, včetně skupin THE TRIP, WHISKY A GO GO a STARWOOD. Všichni z nich se začali vyhýbat punk rockovým kapelám kvůli obavám z násilí a kolonizováni metalovými kapely (většinou stylem „zaplať a hraj“), vytvářeli pulzující scénu hard rockové hudby. Jednou z prvních skupin, která vzešla z tohoto prostředí, byli MÖTLEY CRÜE s alby Too Fast For Love (1981) a Shout At The Devil (1983). Americký debut QUIET RIOT, Metal Health (1983) byl prvním glam metalovým albem a pravděpodobně prvním heavy metalovým albem, které dosáhlo prvního místa v Billboard music charts a pomohlo otevřít dveře do mainstreamu budoucím skupinám. Rostoucí počet losangeleských kapel byl schopen produkovat v roce 1984 své debutové desky, včetně přelomového Out Of Cellar od RATT, Breaking The Chains (1983) od DOKKEN a W.A.S.P svůj stejnojmenný počin. Navíc BLACK ´N´ BLUE, původem z oregonského Portlandu, vydali taktéž svůj eponymní debut a newyorská sestava WHITE LION vyprodukovala roku 1985 Fight To Survive. Všichni tito interpreti hráli důležitou roli ve vývoji vzhledu a zvuku glam metalu.

Druhá vlna zahrnuje roku 1985-1991. V polovině 80. let začal glam metal získávat významnějšího úspěchu na mainstreamovém poli. Los Angeles stále držela nejvýznamnější scénu tvořenou okolím Sunset Tripu se skupinami jako LONDON, MÖTLEY CRÜE, CINDERELLA a GUNS ´N´ ROSES. Ale i v jiných městech byly úspěšné kapely, jako například v Orange County STRYPER. V roce 1986 atakovala americké žebříčky i švédská kapela EUROPE se svým hitem The Final Countdown. Ovšem nejdůležitější nahrávkou této éry byla deska Slippery When Wet (1986) kapely BON JOVI z New Jersey, jíž se prodalo 12 miliónů kopií. Albu se připočítává přitáhnutí širšího okruhu posluchačů tohoto žánru, obzvlášť přitažlivé se stalo pro ženy, ale také pro tradičně mužské posluchačstvo, a otevřelo dveře do MTV a dalším komerčním úspěchům pro další kapely konci dekády. Během druhé poloviny osmdesátek byl glam metal každou chvíli na obrazovce MTV, a to i několikrát denně, a některé ze skupin se objevili v pořadech jako Headbanger´s Ball, který se stal jedním z nejoblíbenějších pořadů. Také se umělci často střídali v rádiových show. V druhé polovině desetiletí, navzdory častému negativnímu hodnocení alb a odsouvání od určitých sekcí hudebního průmyslu, se glam metal stal nejspolehlivější formou komerčně populární hudby ve Spojených státech. Do devadesátých let vstoupil glam metal jako jeden z nejdůležitějších mainstreamových žánrů. V prvních letech komerční úspěchy zaznamenávali kapely jako SLAUGHTER a FIREHOUSE, ale také již stálice glam metalového nebe jako BON JOVI, DEF LEPPARD nebo GUNS ´N´ ROSES.

BON JOVI Living On A Prayer (1986):

Jako každý jiný styl, ať už metalový nebo jiný, i glam metal zažil pokles popularity. Toto období by se dalo ohraničit roky 1992-1997. V roce 1988 vznikl film The Decline of Western Civilization Part II: The Metal Years, který pojednává o losangeleské scéně a jejích úspěšných a ctižádostivých kapelách. Také zvýrazňoval excesy glam metalu, zvlášť scéna, kdy kytarista W.A.S.P Chris Holme dělá rozhovor, zatímco pije vodku na nafukovacím lehátku uprostřed bazénu a je sledován svou matkou. Následkem toho, co tento film zobrazil, pomohl vytvořit odpor k tomuto žánru. Na počátku devadesátých let popularita glam metalu po úspěšném desetiletí rapidně klesla. Někteří hudební publicisti i muzikanti se začali glam metalovým umělcům posmívat jako „vlasatým křupanům“, což naznačovalo brzo oblíbený termín hair metal. Dalším důvodem pro pokles popularity by mohla být změna v oblíbenosti silných balad, pomalých, emotivních písní, které postupně dospívali k velkému finále. Ačkoli použití silné balady, zvláště po hard-rockové písni, bývalo úspěšným vzorcem, na přelomu 80. a 90. let posluchači o tento přístup ztratili zájem. Jednou z významných příčin tohoto poklesu byl i vzestup grunge z okolí Seatlleu v podobě např. ALICE IN CHAINS, PEARL JAM a SOUNDGARDEN. Zvláště citelný se stal po albu Nevermind (1991) od kapely NIRVANA, které mělo dostatečně jednoduchý a upřímný zvuk a bylo bez veškeré estetiky a vyumělkovanosti, která provázela glam metal. Mnoho důležitých labelů si všimlo, že se nechalo grungem zaskočit a začali svůj personál proměňovat v mladší zaměstnance, kteří se lépe vyznali v současné scéně. Glam metalové kapely měli čím dál méně prostoru a možností jak nalákat své fanoušky. Někteří umělci se snažili změnit zvuk, jiní zarytě lpěli na glamové estetice. V roce 1995 vydali VAN HALEN multi-platinovou desku Balance, kde naposled zpíval Sammy Hagar vokály. V roce 1996 se krátce vrátil David Lee Roth a jeho náhrada, zakladatel EXTREME Gary Cherone, který byl vyhozen po tragicky neúspěšném albu Van Halen III z roku 1988. VAN HALEN pak nejeli turné ani nenahrávali do roku 2004. Originální sestava GUNS ´N´ ROSES se rozešla během desetiletí. Bubeník Steven Adler byl vyhozen v roce 1990, kytarista Izzy Stradlin odešel v roce 1991 po nahrávání Use Your Illusion I a II. Napětí mezi zbylými členy kapely a zpěvákem Axlem Rosem pokračovali i po vydání cover alba The Spaghetti Incident? v roce 1993. Slash odešel v roce 1996 následovaný basákem Duffem McKaganem o dva roky později. Axl Rose, jediný původní člen pokračoval s neustále se měnící sestavou v nahrávání alba, jehož dokončení trvalo přes deset let.

STEEL PANTHER
S blížícím se miléniem a začátkem 21. století zažil glam metal něco jako obrození. Někteří umělci bojovali s bouří, jiní reformovali a zakládali nové kapely se snahou napodobit glam metal. BON JOVI byl stále schopen dosáhnout komerčního úspěchu s It´s My Life v roce 2000 a dalšími alby, v roce 2009 se na albu s příznačným názvem The Circle vrátili ke svému hard rockovému zvuku. MÖTLEY CRÜE se na desce Generation Swine (1997) znovu spojili s Vincem Neilem a kapela POISON s kytaristou C. C. DeVillem v roce 1999 a plackou Power To The People (2000) a obě kapely začali hojně koncertovat. GUNS ´N´ ROSES vyprodukovali očekávanou desku Chinese Democracy roku 2008, ale postrádala hity a nedokázala navázat na úspěchy materiálu ze začátku 90. let. Částečného oživení získal glam metal v roce 2000, částečně díky vzrůstající důležitosti internetu a hudebním festivalem Glam Slam Metal Jam. Na začátku milénia začala hrstka nových kapel resuscitovat glam metal v původní formě nebo podobě jiné. Tak například deska Permission To Land (2003) skupiny THE DARKNESS byla popisována jako „děsivě realistická simulace metalu 80. a glamu 70. let.“ Losangeleské partě STEEL PANTHER se podařilo následovat glam 80. let a bývalé post-hardcorové kapely BLACK VEIL BRIDES a BLESSED BY A BROKEN HEART změnili svůj hudbu na styl inspirovaný glam metalem jak po hudební, tak vizuální stránce.

MÖTLEY CRÜE Girls Girls Girls:

3 komentáře:

  1. U Black Veil Brides teda neslyším žádnou inspiraci glam metalem. Vzhled mají fajn ale ta hudba...

    OdpovědětVymazat
  2. BVB nejsou tak úplně glamová kapela, ale poslední dobou vzhledem k tomu docela spějou. Je to spíš myšlený tak, že glam má svoje místo i v dnešní metalové scéně mezi mladejma kapelama=o)

    OdpovědětVymazat
  3. Je smutný že sem si tam nikde nevšim Crashdiet... hlavně díky nim se dal glam znova do pohybu !

    OdpovědětVymazat