V posledních letech se dá
pozorovat vysoký nárůst kapel různých stylů.
Týká se to i symphometalových kapel, kde jsou
nejviditelnějším znakem ženský vokál. A
přesto, že Španělsko nepatří mezi největší
„Mekky“ metalové muziky, ani oni nezůstávají
pozadu. V roce 2006 zde vznikla sestava Diabulus In Musica,
která naše sluchovody přitáhla v roce 2010 albem
Secrets. Na začátku tohoto měsíce, přesněji,
5. března vydává pod rakouským labelem Napalm
Records (Arkona, The Sorrow) druhou řadovou desku pojmenovanou
The Wanderer, ke které již loni vyšel průvodní
single Sceneries of Hope. Nezbývá než se na
jejich počin podívat blíže, respektive jím
podráždit ušní bubínky.
V okamžiku zmáčknutí
tlačítka Play se spustí dvou minutové intro,
rozdělené do dvou částí. Nemá cenu
rozebírat intra. Osobně je nemám rád, ale
protože symfonický metal je podle mého cítění
svojí atmosférou divadelní záležitost,
tak to nijak neublíží.
Zpěvačka Zuberoa Aznáres
dostala od vyšších mocností velký
potenciál a dává ho najevo natolik, nakolik si
zaslouží. Při doprovodu pěveckého sboru (hispánskou
partou hojně používán i na předchozí desce)
dostane celek takovou podobu, až mám dojem, že zvuk přichází
odněkud seshora a nikoli z repráků položených
na stole. Přesto však se sem tam objeví moment, který
mě ze snění o katedrále štípne.
Ve zpěvu ji však místy doprovodí growlingem klávesista Gorka s kytaristou Adriánem. Tím bych chtěl vypíchnout píseň Shadow Of The Throne, kde má vokalistka minimální roli a kluci se tak mohou rozparádit v doprovodu mužského sboru. Stejně tak se předvedli v písni Sentenced To Life, kde všichni tři za téměř nulového hudebního podkladu udělali krásnou vložku, čímž jsem díky těmto singlům ztratil obavy z toho, že celá deska bude znít na stejné lajně a přestane mě brzy bavit.
Ve zpěvu ji však místy doprovodí growlingem klávesista Gorka s kytaristou Adriánem. Tím bych chtěl vypíchnout píseň Shadow Of The Throne, kde má vokalistka minimální roli a kluci se tak mohou rozparádit v doprovodu mužského sboru. Stejně tak se předvedli v písni Sentenced To Life, kde všichni tři za téměř nulového hudebního podkladu udělali krásnou vložku, čímž jsem díky těmto singlům ztratil obavy z toho, že celá deska bude znít na stejné lajně a přestane mě brzy bavit.
Kdo by čekal, že
se tu kytary budou objevovat jen sporadicky, jak to u podobných
kapel bývá, bude zklamán nebo naopak nadšen.
Kytary se svým hlubokým laděním a víc
než citelnou přítomností potvrzují, že každá
statistika má svou výjimku. Nevím jak popsat
pocit, kdy hraje silná kytara a do toho ženský operní
zpěv s chórem, nikdy jsem pro to nenašel slova. Dokonalému
dojmu dle mého názoru ublížilo několik
vyhrávek, kde je sice poznat, že Adrián umí,
ale zbytečně to trhá koncepci a soudržnost.
Také bych
chtěl ocenit chvilkové pokusy spojit symfonický metal
s kapkou elektroniky. Nemůžu si ale pomoct, cítím
v těch okamžicích až moc kapely Nemesea.
V konečné
fázi bych asi vytknul řazení skladeb i jejich celkovou
koncepci. Přijde mi to jako graf EKG, kdy je to nahoru dolu
rychlostí blesku. Jednou jsou to tři atmosférou nabyté
písně, že ani nevíte, která hraje, pak ohromný
skok na hrubý mužský growling a tvrdou kytaru a zase
zpět. Chtělo by to plynulejší chod do gradace a dolů.
Stejně tak samotné písně někdy postrádají
ten „divadelní“ styl k vrcholu a dolu. A pokud
elektroniku, tak buď ano a nebo ne.
Diabulus In
Musica je ale mladá kapelka, která má
velikou konkurenci na hudebním poli, po kterém se
vydala. Přes chyby, kterým se nevyhnou ani matadoři byste
těžko hádali, že jsou ze slunného Španělska a ne
Holandska, kde je zmiňovaná „Mekka“ těchto kapel. Věřím
tomu, že miminkovských neduhů DIM brzy zbaví,
protože má co nabídnout. Zatím je to pouze
kapela, o které si řeknete „jo, to je dobrý, to se
mi líbí“ a po čase si nevzpomenete. Tato
dvanáctistopá placka nabízí příjemně
chutnající koktejl, který si objednáte
ještě dvakrát, ale zítra nebude vědět proč vám
chutnal. Za mě 6/10.
Žádné komentáře:
Okomentovat